Článek
Nové pneumatiky představené na italském supersportu Pagani Utopia mohou komunikovat se systémy trakční kontroly, stability a ABS. Utopia tedy ví, jaká pneumatika je na autě, a může přizpůsobit elektronické systémy speciálnímu programu pro danou pneumatiku.
Piero Misani, technický ředitel Pirelli, uvedl příklad: Při tzv. degresivním brzdění s ABS mají pneumatiky s označením Trofeo RS nejlepší přilnavost při 5% smyku, zatímco zimní pneumatiky Sottozero potřebují míru smyku 10 až 14 %. Běžně je ABS nastaveno na „univerzální“ hodnotu tak, aby vůz brzdil co nejlépe s různými pneumatikami, což ale může zhoršit výkon konkrétní pneumatiky.
„Pokud rozpoznáte, že jde o pneumatiku Trofeo nebo o zimní gumu, můžete říct ABS: ‚Použij tuto mapu a tyto vlastnosti,‘“ vysvětlil pro Motor1 Misani. Totéž platí pro systémy trakční a stabilizační kontroly.
Pagani představilo novinku Utopia. Vznikla podle přání zákazníků
„Dlouho jsme to chtěli mít v našich vozech,“ řekl Christopher Pagani, syn zakladatele a marketingový ředitel společnosti. „Věříme, že můžeme zlepšit chování vozu na silnici při různých rychlostech a podmínkách, jako je déšť nebo zima,“ dodal.
Ovšem, Pagani Utopia je zatím jediné auto, které toto umožňuje. Pirelli je dodává také pro McLaren Artura a Audi RS4, ale tam dokážou říct vozu jen to, zda je namontovaná originální pneumatika.
Technologie také umožňuje vozidlu posoudit stáří a opotřebení pneumatik a informovat řidiče, kdy je čas na výměnu. Dále může výrobce pneumatik díky senzorům sbírat data během života pneumatiky a použít je ke zlepšování budoucích produktů. Senzory uvnitř pneumatiky totiž měří skutečné podmínky, což poskytuje lepší data pro vývoj.
Cílem do budoucna je mít senzory, které měří přesné úrovně přilnavosti a zjišťují, co se děje pod kontaktní plochou pneumatiky. Tato data mohou být použita k optimalizaci výkonu vozu. I když je uvedená technologie ještě v počátcích, značka směřuje právě tímto směrem.