Hlavní obsah

Nové nejrychlejší auto světa? Aspark Owl slibuje drtivé zrychlení

Novinky, fra

O japonském voze Aspark Owl jsme už několikrát psali. Ovšem vždy o kouscích, které ještě nebyly sériové, a neměly tedy ani oficiální hodnoty dynamiky. Firma ale konečně odhalila produkční model a s ním i úžasné, až neskutečné parametry – na „americkou stovku” má Owl zrychlit za 1,69 s.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Aspark Owl se představil na autosalonu v DubajiVideo: AP

Článek

I když zatím Aspark Owl nemá rekord ze Zeleného pekla, tedy severní smyčky Nürburgingu, na který se firma chystala, dokáže upoutat pozornost. A to především svými parametry, které jsou opravdu dechberoucí.

Začněme výškou – přesněji, jejím nedostatkem. S 99 cm patří rozhodně k nejplacatějším sporťákům na světě. V ostatních směrech přitom není nijak malý, na délku má 4791 mm, na šířku 1935 mm a rozvor kol je 2750 mm.

Foto: Aspark

Vůz má křídlové dveře.

Vůz je celý z karbonu, jak jinak. Základem je superpevný monokok, který i s díly šasi váží pouhých 120 kg. Karoserie přidává dalších 180 kg. Jako celek přitom Owl váží 1900 kg. To nejtěžší na něm jsou totiž baterie. Jde o lithium-iontové akumulátory o kapacitě 64 kWh, které by měly při rozumné jízdě vystačit na 450 km. Nabití při výkonu nabíječky 44 kW by mělo trvat 80 minut.

Foto: Aspark

Zadní výsuvné křídlo můžete ovládat ručně, nebo vše nechat na automatice.

Pozoruhodný je také podvozek. Zavěšení kol obstarávají dvojitá lichoběžníková ramena na obou nápravách a odpružení má tři nastavení světlé výšky v rozsahu 80–160 mm. Lze ho měnit jak manuálně, tak i automaticky. Brzdový systém má karbon-keramické kotouče, vpředu desetipístkové a vzadu čtyřpístkové třmeny.

Čtyři elektromotory

O pohon se starají čtyři elektromotory o souhrnném výkonu 1480 kW (2012 koní). Točivý moment je 2000 N.m. Podle výrobce to jsou nejvýkonnější elektromotory, které byly dosud použity v osobním automobilu.

Foto: Aspark

Karoserie je ze špičkového uhlíkového kompozitu.

Foto: Aspark

Celková výška při nejnižším nastavení podvozku je 991 mm.

A teď to nejzajímavější – jízdní výkony. Všechny následující údaje jsou v rámci standardních silničních pneumatik.

Owl podle výrobce zrychlí z 0 na 60 mph (97 km/h) za 1,69 sekundy. Pokud se to potvrdí, stane se z něj nejrychleji akcelerující vůz světa. Z klidu na 300 km/h auto zrychlí za 10,6 sekundy a maximální rychlost je 400 km/h.

Podobně extrémní je i cena – každé auto z padesátikusové série by mělo stát v přepočtu minimálně 88 milionů korun. Auto je sice původem z Japonska, ale vyrábět se bude v italském Turíně. I proto bude v nabídce pouze s levostranným řízením.

Foto: Aspark

Vůz vyniká elegancí i zezadu

Aktivní aerodynamika počítá například s automaticky výsuvným zadním křídlem, které se vysouvá v rychlosti 150 km/h a zpátky se zasouvá ve stovce. Samozřejmě, že je možné jej ovládat i manuálně.

Zajímavostí je také jistě použití klasických zpětných zrcátek, které pomáhají usměrňovat tok vzduchu kolem karoserie. A konečně, nejdůležitější údaj pro českého motoristu – Owl má zavazadlový prostor o velikosti 50 litrů.

Výběr článků

Načítám