Článek
I když zatím Aspark Owl nemá rekord ze Zeleného pekla, tedy severní smyčky Nürburgingu, na který se firma chystala, dokáže upoutat pozornost. A to především svými parametry, které jsou opravdu dechberoucí.
Začněme výškou – přesněji, jejím nedostatkem. S 99 cm patří rozhodně k nejplacatějším sporťákům na světě. V ostatních směrech přitom není nijak malý, na délku má 4791 mm, na šířku 1935 mm a rozvor kol je 2750 mm.
Vůz je celý z karbonu, jak jinak. Základem je superpevný monokok, který i s díly šasi váží pouhých 120 kg. Karoserie přidává dalších 180 kg. Jako celek přitom Owl váží 1900 kg. To nejtěžší na něm jsou totiž baterie. Jde o lithium-iontové akumulátory o kapacitě 64 kWh, které by měly při rozumné jízdě vystačit na 450 km. Nabití při výkonu nabíječky 44 kW by mělo trvat 80 minut.
Pozoruhodný je také podvozek. Zavěšení kol obstarávají dvojitá lichoběžníková ramena na obou nápravách a odpružení má tři nastavení světlé výšky v rozsahu 80–160 mm. Lze ho měnit jak manuálně, tak i automaticky. Brzdový systém má karbon-keramické kotouče, vpředu desetipístkové a vzadu čtyřpístkové třmeny.
Čtyři elektromotory
O pohon se starají čtyři elektromotory o souhrnném výkonu 1480 kW (2012 koní). Točivý moment je 2000 N.m. Podle výrobce to jsou nejvýkonnější elektromotory, které byly dosud použity v osobním automobilu.
A teď to nejzajímavější – jízdní výkony. Všechny následující údaje jsou v rámci standardních silničních pneumatik.
Owl podle výrobce zrychlí z 0 na 60 mph (97 km/h) za 1,69 sekundy. Pokud se to potvrdí, stane se z něj nejrychleji akcelerující vůz světa. Z klidu na 300 km/h auto zrychlí za 10,6 sekundy a maximální rychlost je 400 km/h.
Podobně extrémní je i cena – každé auto z padesátikusové série by mělo stát v přepočtu minimálně 88 milionů korun. Auto je sice původem z Japonska, ale vyrábět se bude v italském Turíně. I proto bude v nabídce pouze s levostranným řízením.
Aktivní aerodynamika počítá například s automaticky výsuvným zadním křídlem, které se vysouvá v rychlosti 150 km/h a zpátky se zasouvá ve stovce. Samozřejmě, že je možné jej ovládat i manuálně.
Zajímavostí je také jistě použití klasických zpětných zrcátek, které pomáhají usměrňovat tok vzduchu kolem karoserie. A konečně, nejdůležitější údaj pro českého motoristu – Owl má zavazadlový prostor o velikosti 50 litrů.