Článek
Že americká vláda vedená prezidentem Joem Bidenem z Demokratické strany přitvrdí v limitech spotřeby paliva automobilů oproti tomu, co požadoval republikán Donald Trump, bylo nasnadě. EPA (Environmental Protection Agency, česky Agentura pro ochranu životního prostředí) však v čerstvě odhalených limitech spotřeby předčila i to, co plánoval Barack Obama.
Limity emisí CO2, které budou muset nová auta splnit, jsou při vyjádření v mírách spotřeby 40 mpg, tedy 5,88 l/100 km. Podobně jako v Evropě budou takovéhoto čísla muset automobilky dosáhnout v průměru flotily svých prodaných aut, a to v roce 2026. Srpnový návrh na zpřísnění přitom zněl na 38 mpg, tedy 6,19 l/100 km, a za Donalda Trumpa zněl na 32 mpg, tedy 7,35 l/100 km.
Nová pravidla vejdou v platnost v roce 2023 a do roku 2026 znamenají snížení limitu emisí CO2 o 28,3 %. EPA předvídá, že se tak ušetří 3,1 miliardy tun emitovaného oxidu uhličitého do roku 2050. Kromě toho požaduje, aby v roce 2030 byla polovina všech vozidel prodaných v USA elektromobily či plug-in hybridy.
„Nastavujeme tvrdé standardy, které budou agresivně snižovat znečištění škodící lidem i planetě - a budou zároveň rodinám šetřit peníze,“ uvedl úředník Michael Regan z EPA v prohlášení. CO2 nepatří mezi emise považované za znečištění ovzduší a lidem přímo neškodí, je to „jen“ skleníkový plyn.
Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_J/IjW5PC.jpeg?fl=cro,0,75,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Přísné limity spotřeby, či dokonce povinnost prodávat elektromobily, nicméně zdražují nová auta zákazníkům. Ti, nemajíce neomezený rozpočet, si tak déle nechávají svá starší a emisně horší auta.
„Finální pravidla emisí skleníkových plynů jsou agresivnější, než bylo původně navrhováno, a vyžadují zásadní zvýšení prodeje elektromobilů oproti současným čtyřem procentům v kategorii osobních a lehkých užitkových aut,“ uvedla v prohlášení Aliance pro automobilové inovace (Alliance for Automotive Innovation).
„Splnit tyto cíle bude nepochybně vyžadovat podpůrné vládní programy, včetně motivace spotřebitelů, výrazné zlepšování infrastruktury, požadavky na firemní flotily a podporu rozvoje americkým výrobcům a subdodavatelům,“ pokračovala.
Konečná sada pravidel ponechává v platnosti např. násobené započítávání prodaných elektromobilů či emisní kredity navíc za technologie, které pomáhají snižovat spotřebu aut, ale při standardizovaném měření emisí se neprojevují.
Přechod k elektromobilům v EU ohrožuje statisíce pracovních míst, tvrdí studie
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gQ_R/k24BHZ.jpeg?fl=cro,0,75,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Kritika se neozývá jen ze strany automobilek. „Zatímco lidé obrací každý dolar, aby si mohli dovolit spolehlivou dopravu v atmosféře rostoucích cen benzínu, vláda uzurpuje více kontroly nad vozidly, kterými jezdíme do práce a vozíme děti do školy. Je to také radikální tlak na přechod na elektromobily, který učiní Ameriku více závislou na čínských dodavatelích a poškodí naši globální konkurenceschopnost,“ citovaly v minulosti noviny New York Times Cathy McMorrisovou Rodgersovou z Republikánské strany.
Naopak UAW (United Auto Workers, americká národní odborová organizace pracovníků v automobilovém průmyslu) nové limity podpořila, a to přestože masivní přechod na elektromobilitu podle jiných názorů znamená rušení pracovních míst až v řádech statisíců.