Článek
K červené, žluté a zelené nálepce (plaketě) pro emisní kategorie 2 až 4 přibude ještě modrá, fialová a bílá.
„Na základě výsledků studií proveditelnosti nízkoemisních zón v některých městech bylo potřeba doplnit současnou kategorizaci vozidel o kategorie EURO 5, EURO 6 a zavést speciální emisní kategorii E pro elektromobily, případně vozidla na vodík a hybridy, které produkují v kombinovaném provozu nejvýše 50 gramů CO2 na kilometr,“ vysvětlila Právu mluvčí MŽP Dominika Pospíšilová.
Ekologická plaketa se lepí na čelní sklo podobně jako dálniční známka. Je možné ji pořídit na stanicích technické kontroly po předložení velkého technického průkazu. Poplatek 300 Kč bude platit i pro nové plakety.
Modernizovaná Toyota Hilux odhalena, větší motor dostane i v Česku
V praxi ale zatím nové „zelené“ plakety poslouží českým řidičům jen při vjezdu do nízkoemisních zón v sousedním Německu, například v Berlíně nebo Mnichově. Česká republika má s Německem oboustrannou dohodu o platnosti těchto plaket, takže nebude třeba dokupovat ještě německou povolenku.
Podle ministerstva životního prostředí, které novelu vládního nařízení připravilo, byla úprava potřebná proto, že na silnicích jezdí stále modernější auta, a aby vyhlášení zón bylo co nejúčinnější, je potřeba regulaci vztahovat už i na tyto třídy.
Nárok na odškodné od Volkswagenu? Čeští právníci hodnotí šance rozdílně
„Díky novému začlenění zmíněných emisních norem budou moci obce vyhlašovat přísnější emisní zóny, což zvyšuje potenciál jejich přínosu pro zlepšení kvality ovzduší,“ řekla mluvčí resortu Pospíšilová.
Konkrétní vyhlášení nízkoemisních zón je v kompetenci obcí. V Česku o zavedení zón uvažuje například Praha, Písek, Brno, Ostrava, Frýdek-Místek nebo Kralupy nad Vltavou. Záměry jsou ale zatím teprve ve fázi studií a diskusí.