Článek
Automobilka BMW už před lety, když byla sedmá generace s označením G30 relativně novým autem, poodhalila chystanou elektrickou verzi řady 5. Jejího uvedení na trh se ovšem dočkala až generace osmá, označená G60, která se čerstvě představila.
Odhalení elektrické verze, označené i5, neznamená, že by se „pětka“ vzdávala konvenčních pohonných ústrojí. Jejich nabídka je však oproti dosavadní generaci značně okleštěná, přinejmenším při uvedení na trh.
Co mají všechny verze pochopitelně společné, je design. Řada 5 nedostala ani dělená přední světla, ani „bobří zuby“ po vzoru menší „čtyřky“; přesto však vypadá zásadně odlišně od té dosavadní ze všech stran.
Test BMW 530d po faceliftu: Superstar dálkového cestování
Vertikálně orientovaná grafika předních světlometů vůz opticky zužuje a může připomenout malý crossover X1. Naopak vzadu se designéři snažili o rozšíření pomocí dvou horizontálních linek v každé lampě, nikoliv nepřipomínajících konkurenční Mercedes-Benz.
Podle šéfdesignéra automobilky Domagoje Dukece bylo cílem designérského týmu „vytvořit to nejelegantnější BMW“, ale zároveň se nezdráhat s odvážností designu jako „reakci na to, že nám lidé vyčítají vzhled XM nebo řady 7“. Typický zákazník řady 5 chce podle Dukece něco konzervativnějšího – a právě proto na přídi nejsou obří vertikální ledvinky.
Nová „pětka“ oproti dosavadní generaci taky řádně narostla, a to o téměř 9 cm na délku na 506 cm, na šířku o nějaké tři centimetry na 190 cm. Rozvor náprav narostl o 2 cm na 2995 mm, což by mělo znamenat víc prostoru pro nohy cestujících vzadu.
Vůz je také o 3,5 cm vyšší (celkem 1515 mm), aby se elektrické verzi do podlahy vešla baterie. Za zmínku stojí také koeficient odporu 0,23, což je vynikající hodnota, která bude jistě mít příznivý vliv na ostře sledovanou spotřebu paliva.
V interiéru oproti dosavadní generaci nezůstal kámen na kameni. Zatímco i po modernizaci měla generace G30 vlastní panely rádia a klimatizace s fyzickými tlačítky, v novém voze je už jen displej a panel s otočným ovladačem na středovém tunelu. Stejně jako dvojice na pohled levitujících displejů v panelu před řidičem to pochopitelně odpovídá ostatním modelům značky.
Palubní systém se jmenuje iDrive 8.5 a slibuje intuitivnější uživatelské rozhraní, tedy zlepšení v oblasti, na kterou se u jiných nových modelů značky často snášela kritika. Hlavní změnou má být funkce QuickSelect, která znamená seskupené zkratky na domovské obrazovce, ne všechny v jednom dlaždicovém menu jako dosud.
Za zmínku uvnitř auta stojí možnost sledovat televizi či hrát hry na domovské obrazovce, dokud vůz stojí, nebo za příplatek třeba poloautonomní řízení blízké úrovni 3 – po dálnici bude možné jet bez držení volantu, ale za stálého sledování vozovky. Vůz má také umět sám změnit jízdní pruh poté, co řidič pohledem do některého ze zrcátek potvrdí manévr navržený autem.
Ve standardní výbavě bude plně samočinné parkování a také řízení s variabilním převodem. Vozu zůstane lichoběžníková přední náprava a víceprvkové zadní zavěšení, elektrická provedení dostanou ve standardu vzduchové odpružení na zadní nápravu a adaptivní tlumiče.
Verze i5 M60 dostane také do základní výbavy natáčení zadní nápravy; u dalších verzí lze předpokládat, že bude k mání za příplatek. Připlatit bude možné také za aktivní potlačování bočních náklonů, které bude využívat vlastní 48V elektrosoustavu.
Pohonná ústrojí BMW řady 5 G60 | |||
---|---|---|---|
Provedení | Motor, objem | Max. výkon a točivý moment | Spotřeba |
520i | I4, 1998 ccm | 140 kW (190 k)/310 N.m | 5,7-6,4 l/100 km |
520d | I4, 1995 ccm | 145 kW (197 k)/400 N.m | 5,1-5,6 l/100 km |
520d xDrive | I4, 1995 ccm | 145 kW (197 k)/400 N.m | 5,5-6 l/100 km |
530e* | I4, 1998 ccm + elektromotor | 220 kW (299 k)/450 N.m | 0,6-0,8 l/100 km + 18,9-21,4 kWh/100 km |
550e xDrive* | I6, 2998 ccm + elektromotor | 360 kW (489 k)/700 N.m | 0,8-1,1 l/100 km + 20,1-22,5 kWh/100 km |
i5 eDrive 40 | synchronní elektromotor na zadní nápravě | 250 kW (340 k)/400 N.m | 15,9-18,9 kWh/100 km |
i5 M60 xDrive | synchronní elektromotory na obou nápravách | 442 kW (601 k)/820 N.m | 18,2-20,6 kWh/100 km |
* - k mání od jara 2024 |
Tabulka s jednotlivými variantami vozu při uvedení na trh neobsahuje řadový šestiválec ve vznětovém provedení ani V8. Zda se tyto varianty na evropských trzích objeví později, zatím můžeme jen spekulovat; v USA bude verze 540i s řadovým šestiválcem bez elektrické dopomoci k mání. Vznětový motor zatím vidíme jeden, zážehové jsou dva, ovšem šestiválec bude v Evropě k mání až za rok a jen jako plug-in hybrid.
Za zmínku stojí, že obě elektrická provedení mají 400V baterii s využitelnou kapacitou 81,2 kWh a nabíjí se výkonem nejvýše 205 kW. Silnější M60 na jedno nabití dojede až 516 km daleko, slabší eDrive 40 má zvládnout až 582 km.
Co už nyní víme, je, že do Evropy v nedaleké budoucnosti přijde i verze Touring se stejnou nabídkou pohonů. A že se vůz začne vyrábět v létě letošního roku a na trh přijde na podzim.