Článek
Z dat zjištěných z aktuálních inzerátů vyplývá, že ze tří nejprodávanějších značek v Česku nejvíce v průměru ztratí fordy - třetím rokem polovinu své hodnoty. Lépe si cenu drží auta od Volkswagenu a Škody, po kterých je v Česku největší poptávka. Naopak, vozy od Hyundai jsou v průměru nejlevnější a rozptyl v průměrné pořizovací ceně proti škodovkám či fordům je u nového vozu 200 tisíc korun.
Průměrná cena ojeté škodovky činí podle informací z databáze inzertního serveru Sauto.cz 289 541 korun, v případě Volkswagenu je to 364 493 korun a u fordů pak 264 391 korun.
"Tuzemské vozy tvoří 44 procent z naší aktuální nabídky. Pětina vozů je z Německa a šest procent z Itálie," uvedl David Kroupa, analytik serveru Sauto.cz.
"Analyzovali jsme nabídky ojetých osobních vozů z února a března tohoto roku. Data jsme očistili o všechny inzeráty, které se týkaly nových či předváděcích vozů a také o ty jenž nabízejí auta tzv. „na součástky“ za velmi nízké ceny. Na konci jsme měli reprezentativní vzorek 56 975 inzerovaných vozů," dodal Kroupa.
„Za vozy značek VW a Škoda majitel dostane ještě po pěti letech více než polovinu původní ceny: v případě VW to je 63 procent a za Škodovku 57 procent. Pod polovinu hodnoty se tyto dvě značky dostanou až v šestém roce svého stáří,” uvedl produktový manažer Sauto.cz Adam Szabó.
Nejprudší pokles zaznamenají neprémiové značky v prvních čtyřech až pěti letech, kdy ztrácejí 40–60 procent původní hodnoty. Pak se cena vozů ustálí a klesá mírně, zhruba o 2–3 procenta ročně. Z hlediska pořizovací ceny je tak ideální auto koupit nejvýše pět, u luxusních modelů osm let staré.
Které prvky výbavy zvyšují cenu při prodeji? Naftový motor u ojetého auta může cenu zvýšit až o 40 tisíc korun, automatická převodovka až o 60 tisíc. Cenu zvyšuje i pohon všech kol nebo vyhřívaná sedadla. Klimatizace, tempomat nebo ABS cenu prakticky neovlivňují a tyto prvky výbavy má většina nabízených ojetých automobilů.
Kompletní infografika ke stažení zde.