Článek
Více než měsíc po představení nového Audi A3 jako klasický hatchback přichází čtyřdveřová varianta se stupňovitou zádí. Je o 16 cm delší, celkem 4,5 metru, a o stejný kus elegantnější, zejména v tmavošedé barvě, ve které nám automobilka poskytla fotografie.
Pro A3 sedan je to vstup do druhé generace; ve srovnání s předchůdcem je vůz delší o 40 mm, širší o 20 mm (celkem 1820 mm) a vyšší o 10 mm (1430 mm). To spolu s níže položeným sedadlem řidiče má za následek více místa pro jeho hlavu. Jak to bude na zadních sedačkách, uvidíme, až se osobně seznámíme. Zatím víme jen, že kapacita kufru 425 litrů je stejná jako u předchůdce.
Pro většinu zákazníků však bude důležitější vnější vzhled, který se nejen ve světlech připodobnil ostatním novým Audi, a taky interiér. Ten stále nemá infotainment se dvěma displeji, jako velká Audi, nicméně si drží vlastní panel ovládání klimatizace s fyzickými tlačítky.
Trochu divočejší to je níže, kde místo dosavadního kolečka k ovládání hlasitosti rádia vidíme dotykový panel, po němž bude kroužit prstem ten, kdo nechce ovládat rádio na volantu, či příp. spolujezdec.
Stejně jako v hatchbacku vidíme po stranách kapličky přístrojů trčet výdechy ventilace, řešení to diskutabilní už z fotek jak z hlediska designu, tak i funkčnosti. Audi se tím zbavilo nutnosti mít výdechy na středové konzoli, ale displej je přesto na dnešní zvyklosti docela nízko.
Systém v něm je, soudě dle fotografií a videa, dobře známý a zákazníkům nebude dělat problémy. Je připojený k internetu a dokáže vytvořit Wi-Fi hotspot pro pasažéry, a také kromě dopravních dat zobrazuje počasí či zprávy. Standardem je podpora digitálního rádia DAB+, za příplatek bude možno přehrávat i internetová rádia.
Za zmínku stojí také komunikace Car-to-X, která, jak ukazuje i video, dokáže na displeji vozu zobrazit i zrovna rozsvícené světlo na semaforu před vámi či oznámit ostatním podobně vybaveným vozidlům nebezpečí na silnici. Nabídka asistenčních systémů je ale podstatně širší, samozřejmostí je adaptivní tempomat s vedením v jízdním pruhu či systém pro předcházení srážkám.
A3 sedan jezdí, stejně jako hatchback i nový Golf, Leon nebo Octavia, na platformě MQB Evo. To znamená, že s nimi kromě mrňavého voliče převodovky DSG sdílí také motory.
První jízda s novou Škodou Octavia TSI: Velmi příjemné překvapení
Zkraje bude k mání se dvěma motory, ale ve třech verzích. Benzín zastoupí varianta 35 TFSI, což znamená čtyřválec 1,5 TSI Evo s možností odpojení dvou válců. K tomuto motoru dostanete buď šestistupňový manuál, anebo sedmistupňovou dvouspojku DSG, označenou u Audi jako „S tronic”.
S ní se pojí 48V mild hybridní systém, který sbírá energii při zpomalování do baterie. Pak při rozjezdu či prudké akceleraci pomůže 50 newtonmetry elektromotoru. A také zvládá vypnout motor při „plachtění” - jízdě bez plynu a bez brzdění motorem - v řadě situací. Podle Audi tento systém znamená snížení spotřeby o 0,4 litru na 100 km, a to v dnešním honu za každým gramem CO2 není málo.
Dieselovou nabídku prozatím zastupuje jediná verze čtyřválce 2,0 TDI, který rovněž nabízí 150 koní, ale samozřejmě vyšší točivý moment. Jaký konkrétně, nebylo ani u jednoho motoru oznámeno. Tento motor bude k mání také se šestistupňovým manuálem anebo sedmistupňovou dvouspojkou.
Spotřeba dieselu má být podle automobilky 3,6-3,9 l/100 km. U benzínu tisková zpráva uvádí 4,7-5 litrů s manuálem a 4,7-4,9 litru s dvouspojkou S tronic.
Nová A3 sedan vstoupí na český trh v průběhu jara a první vozy budou zákazníkům dodány v létě. České ceny zatím oznámeny nebyly, ale v Německu mají začínat na 29 800 eurech (814 tisíc korun) za základní 35 TFSI. O něco později se má objevit skutečný základ nabídky, slabší benzín s cenou od 27 700 eur (757 tisíc korun).