Článek
Čína je jednou ze zemí, kde infrastruktura pro elektrická auta skutečně bují neuvěřitelným tempem a jedním z důvodů je i působení technologického giganta a dnes i výrobce elektromobilů Nio. Tato firma nedávno představila novou verzi stanice k výměně baterií elektromobilů.
Třetí generace tohoto zařízení disponuje systémem, který si sám vůz navede do správné pozice a následně za pouhé tři minuty dovede akumulátory vyměnit. Takových operací zvládne 408 za den, což je o 30 % více než u předchozí generace. Tisíc těchto stanic Nio letos nainstaluje v Číně, 400 z nich podél zpoplatněných silnic, 600 ve městech.
V současné době Nio provozuje v Číně na 1300 stanic k výměně baterií, ale ne všichni zákazníci je mohou používat. Určeny jsou pro ty, kteří si baterii nekoupili přímo, nýbrž zvolili její pronájem. To snižuje náklady na pořízení vozu. Místo ceny baterie je zákazníkům účtován měsíční poplatek za její používání.
Web South China Morning Post uvádí, že nové stanice budou podporovat i nové sesterské značky Nio jako Alps a Firefly. „Doufáme, že do značné míry rozšíříme naše služby a síť a přineseme majitelům automobilů lepší uživatelskou zkušenost,“ uvedl viceprezident společnosti Nio Power Šen Fej.
Nio údajně plánuje do roku 2025 po celém světě nainstalovat čtyři tisíce stanic na výměnu baterií, tisíc z nich bude umístěno mimo Čínu. V Norsku, kde je v prodeji elektrické SUV ES8 za cenu zhruba od 1,3 milionu korun, už dvě stanice na výměnu baterií fungují. Většina zákazníků volí pronájem baterie za měsíční poplatek ve výši zhruba 3400 korun.