Článek
Krok švédské automobilky Volvo, o kterém se už více než rok hovoří, ve středu 20. května vstoupil v platnost - všechna nová Volva budou mít omezenou nejvyšší rychlost na 180 km/h.
Automobilka tento krok podkládá tvrzením, že rychlá jízda je nebezpečná a že pomocí takovéhoto omezení rychlosti sníží počet úmrtí a těžkých zranění na silnici.
„Omezení nejvyšší rychlosti bylo kontroverzní už od ohlášení a někteří pozorovatelé se ptali, zda automobilky takové omezení vůbec mají právo udělat. (...) Cítíme povinnost pokračovat v tradici průkopníků v diskuzi o právech a povinnostech automobilových výrobců činit kroky, které budou zachraňovat životy, i když to znamená ztrátu některých zákazníků,” uvádí automobilka v tiskové zprávě.
Dopravní policie chce vyšší pokuty a radary na mýtných branách
Ono rozhodnutí Volva je kontroverzní velmi výrazně. Právo automobilky stavět taková auta, jaká chce, klidně i s omezovači rychlosti, je samozřejmé. Záleží na zákaznících, jestli si taková auta vyberou, nebo půjdou ke konkurenci. U omezovače rychlosti je otázkou spíš jeho efektivita kýženým směrem, tedy ke snížení počtu úmrtí a těžkých zranění na silnici.
Že z hlediska bezpečnosti na silnicích nemá význam překračování nějaké paušální rychlosti ani zdaleka tolik, jako jízda nepřiměřenou rychlostí, dokládají české policejní statistiky.
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti dle policejních statistik nepatřilo mezi deset nejčetnějších ani deset nejtragičtějších příčin nehod na českých silnicích za posledních deset let. Mezi nejčetnějšími nebo nejtragičtějšími příčinami nehod je od roku 2009 vždy nepozornost a nějaká forma jízdy nepřiměřenou rychlostí, ať už vzhledem ke stavu vozovky či vlastnostem vozidla nebo nákladu.
Z Prahy do Brna přes čtyři radary. Ve zúženích na D1 letos opět zpomalte
Je-li totiž omezovač či rychlostní limit nastaven na nějakou paušální hodnotu - a není podstatné, zda to je zákonných 130 km/h na českých dálnicích, elektronických 180 km/h u nových Volv, anebo i 250 km/h u většiny aut německé produkce -, nedovolí řidiči překročit tuto rychlost tam, kde to je bezpečné, ale zároveň mu dovolí jet 89, 179, resp. 249 km/h tam, kde to bezpečné není. Např. v hustém dešti nebo při námraze.
Některé ostatní automobilky se staví ke kroku Volva spíš zdrženlivě a Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, si na loňském ženevském autosalonu do automobilky i trochu rýpl.
„Lze si klást otázku, jestli toto rozhodnutí nepadlo i proto, že výrobky určité věci prostě nezvládnou,” naznačil důvod omezovače v možných technických omezeních.