Článek
Téměř všechny automobilky na segment A, tedy ta nejmenší městská autíčka, zanevřely. Zmizeli i sourozenci ayga, Citroën C1 a Peugeot 108. Toyota se však s aygem nevzdává a představuje jeho novou generaci. Je nazvaná Aygo X a v tiskové zprávě označená jako kompaktní městský crossover.
Proč se tohoto patra trhu Toyota drží, i když se zpřísňujícími se pravidly bezpečnostní výbavy a emisí je čím dál těžší nabídnout tu auto a vydělávat na něm? „A-segment je pro nás velmi důležitý. ...Naplňuje naši misi nabídnout každému to pravé řešení mobility,“ komentuje novinku viceprezident evropské divize Toyoty pro produkty a marketing Andrea Carlucci.
Čím tedy má novinka zaujmout zákazníky? Kromě dnes skoro samozřejmé vizáže crossoveru taky většími rozměry – oproti minulé generaci je delší o 235 mm, celkem 3700 mm, a na šířku narostla o 125 mm na celkových 1740 mm, takže prostoru uvnitř bude podstatně víc. I zavazadelník se zvětšil o 125 mm na délku a o 60 litrů na celkových 231 litrů základního a 829 litrů maximálního objemu.
V závislosti na verzi nabídne aygo X až 18” kola, převodovku CVT, plátěnou otvírací střechu nebo audiosystém JBL. Na palubě může být infotainment Toyota Smart Connect s možností pokročilého zrcadlení smartphonu, připojením k internetu a spárovanou mobilní aplikací. A ve výbavě bude i systém Toyota Safety Sense, který obsahuje jízdní a bezpečnostní asistenty jako detekci chodců a cyklistů v kolizní dráze, hlídač jízdních pruhů a dokonce i adaptivní tempomat.
Toyota rovnou ukázala čtyři varianty nového ayga, pojmenované trochu netradičně po koření. Video ukazuje limitovanou edici Cardamom, která bude k mání jen prvního půl roku od uvedení na trh. Její dominantou je matná zelená barva s oranžovými linkami a právě ona už obsahuje zmíněná osmnáctipalcová kola i plátěnou otvírací střechu.
Červené Chilli se vyznačuje červenou metalízou s modrými kovovými vločkami a má zaujmout hlavně okolí. Béžový Ginger, tedy Zázvor, je podle tiskové zprávy „sofistikovaná béžová, která naznačuje ducha dobrodružství“, a konečně modrý Juniper, tedy Jalovec, je „mladistvý s dotekem maskulinity“ a jeho modrá barva má „jemné podtóny červené“.
Barvy zevnějšku jsou do jisté míry zrcadleny i v interiéru, a to i kromě odhaleného plechu na dveřích. Rámeček centrálního displeje a řadicí páky a také provedení sedaček exteriéru odpovídá.
Fotografie ukazují volant známý z yarisu cross a přístrojový štít mu podobný, ovšem analogový. Vidíme také vyhřívání předních sedaček, ale výdechy ventilace jsou pouze po stranách palubní desky. Sportovně vyhlížející sedačky s integrovanou opěrkou hlavy nemají kdovíjaké boční vedení, ale minimálně u té řidičovy je manuální nastavování výšky.
Vzadu jsou sedačky pouze dvě a z výbavy tu stojí za zmínku snad jen jediný držák nápojů uprostřed. Na loketní opěrku zapomeňte a i dveřní okna se jen vyklápějí, nejsou stahovací. Ovšem, tak je mělo aygo i v minulosti.
Víme, že vůz stojí na platformě GA-B, kterou sdílí s větším Yarisem. Nyní se dozvídáme, že pod kapotou bude litrový tříválec o výkonu 72 koní a točivém momentu 93 N.m. Bude moci spolupracovat s bezestupňovou převodovkou CVT anebo s pětistupňovým manuálem.
S manuálem nabídne zrychlení na stovku za 15,6 sekundy, maximálku 158 km/h a spotřebu 4,7 l benzínu na 100 km dle měřicího cyklu WLTP. S převodovkou CVT jsou tato čísla 15,5 s, 151 km/h a 4,9 l/100 km.
Co ovšem prozatím neznáme, je ceník. Start výroby je naplánován někdy na příští rok a do té doby budou ceny jistě na světě. Dá se očekávat, že základ bude níž než u yarisu, který se v ČR prodává od 350 tisíc korun, ale výš než u dosavadního ayga, které je k mání za nejméně 277 900 korun.