Hlavní obsah

Nová technologie má pomoci s aquaplaningem. Na první pohled nelogicky

Jakým způsobem vyřešíte aquaplaning, tedy problém, který způsobuje voda, pomocí další vody? Podle firmy Easyrain to není složité a je to i poměrně efektivní. Jde o rozbití vodní masy před pneumatikou.

Foto: Continental

Ilustrační foto

Článek

Aquaplaning je poměrně nebezpečnou situací, kterou může řidič řešit jen pasivně – čekat, až přejde. Firma Easyrain ve spolupráci s Boschem a designérským studiem Italdesign však přichází s možným řešením – vodními tryskami před předními koly.

Jmenuje se AIS, Aquaplaning Intelligent System, a jeho princip je v rozbití vodní masy před předními koly – ideálně tak moc, aby zbytek vody pneumatiky dokázaly odvést. Činí to pomocí trysek, které přímo před kola stříkají vodu pod vysokým tlakem.

Video ukazuje efektivitu systému při vjetí do 7 mm hluboké louže vody v rychlosti 95 km/h, ovšem tato čísla nejsou až tak podstatná – auto může jet pomaleji a voda může být hlubší pro stejný výsledek.

Vyzkoušeli jsme školu smyku. Za volantem jsou klíčové dvě věci

AutoMoto

S nečinným systémem vidíme, že testovací audi v louži letí ven ze své jízdní dráhy, což v reálném světě může znamenat střet s protijedoucím vozidlem nebo příliš detailní průzkum obsahu příkopu. Když je však systém aktivní, což je vidět z vody tryskající z auta dolů před předními koly, vůz se drží své jízdní stopy.

Podle firmy nedokáže systém eliminovat aquaplaning úplně, ale zlepší v takové situaci jízdní stabilitu vozidla o 35 % při jízdě rovně a o 30 % v zatáčce. Práce tedy mají pokračovat. A už nyní má být možné systém zabudovat do obyčejných aut, stejně jako do vysokovýkonných či elektrických.

Jak se zachovat při aquaplaningu? Podle experta hlavně nezatáčet

AutoMoto

Samozřejmě, kdy se takovýto systém objeví mezi příplatky nových aut, a zda se tak vůbec stane, je ve hvězdách. Prozatím tedy ohledně aquaplaningu platí to stejné, co dosud – mít dostatečnou hloubku dezénu pneumatik, a stojí-li na silnici voda, zpomalit o 15–20 km/h proti rychlosti, kterou byste v daném místě jeli na suchu.

Aquaplaning nastává, když pneumatika nestačí odvádět vodu zpod běhounu a tlačí ji před sebou tolik, že se voda – tzv. vodní klín – dostane pod pneumatiku a zvedne ji z asfaltu. Čím víc je vody, čím rychleji vůz jede a čím mělčí jsou dezénové drážky pneumatiky, tím dříve aquaplaning nastává.

Co dělat, když už se tak stane? „Když ve volantu cítíte náraz vody do předních kol, nejdůležitější je nehýbat volantem, mít kola rovně, vyšlápnout spojku, příp. u vozu s automatickou převodovkou pomalu povolit plynový pedál. A čekat, než auto dosedne zpátky na silnici,” uvedl v minulosti Jan Faktor ze školy bezpečné jízdy Max Cars.

Související články

Výběr článků

Načítám