Článek
Prudce otevírám dveře s vědomím, že do natěsno stojícího auta strašlivě třísknu. Náraz jsem napoprvé samozřejmě vyzkoušel nanečisto, ostrá zkouška je už ale svou prudkostí nekompromisní.
A co se stalo? Tam kde, by za normálních okolností byl odřený lak, dost možná malinká prohlubeň, není nic. Může za to nová technologie, na kterou má Citroën hned deset patentů. Řečeno parafrází ze známého českého filmu - a lakýrníci nebudou mít co jíst? Ne tak docela.
Airbump: plast, vzduch a skleněné vlákno
„Airbump je z termoplastického polyuretanu (TPU), do kterého je přidáno jedno procento skleněného vlákna,” informuje nás technický školitel Citroënu ČR Dalibor Krejčík v čestlických dílnách.
„Plastové boule” se nacházejí na předním a zadním nárazníku a na bočních dveřích. Na obou bočních dveřích najdete nejvýraznější chrániče - menší má šest, větší dokonce devět vzduchových kapslí. Chránič se skládá z plastové a pružné stěny, vzduch mezi oběma stěnami pohlcuje a mírní nárazy.
Konstrukčně by podle Dalibora Krejčíka bylo možné vytvořit chránič přes celé dveře, z hlediska legislativy to není problém, horší by to bylo s estetikou. Ostatně už současné „Airbumpy” na C4 Cactus se ne každému budou líbit. Nám nový „kaktus”, pokud je ve výraznější barvě karoserie (třeba červené jako na videu), připadá pohledný. Ale co člověk, to názor.
Airbump, který se snadno udržuje čistý a je odolný vůči ultrafialovému záření, chrání do rychlosti 4 km/h. Z toho je zřejmé, že je „namířen” zejména proti lidem, kteří na přeplněných parkovištích necitlivě otevírají dveře nebo jim třeba kvůli nepozornosti narazí nákupní košík do automobilu. Nejde o prvek, který by nějak výrazněji chránil posádku při dopravní nehodě.
Instalace za minutu
Samotná instalace „Airbumpu” je velice triviální: stačí uvnitř vozidla povolit jeden šroub. Ten chrání proti odcizení a dále jde i o bezpečnostní prvek (aby třeba při nárazu plastový chránič neodletěl). A poté už jenom správně nasadíte plastové klipsy na prohlubeň dveří a zatlačíte.
Poznámka pro domácí kutily: použít lze tento prvek, který pro PSA produkuje německá firma Rehau (jinak vyrábějící zejména plastová okna), pouze na automobilové dveře, které mají příslušnou prohlubeň. Nestačí jenom vyvrtat do dveří příslušný počet dírek.
Boční plastové chrániče přijdou na 2600 Kč, ty na nárazníku na 2200 korun. Při nehodě se podle hlavního školitele Krejčíka mění kompletně celý díl. Někdy to ale po dopravní nehodě není třeba: na fotografii nám pan Krejčík ukázal C4 Cactus poničený bočním nárazem - dveře jsou na výměnu, „Airbumpy” jsou ale jenom trochu odřené.