Článek
Když jsme v březnu v rámci premiéry chodili kolem předprodukčního prototypu nové Octavie RS, automobilka sice přiznávala, že motorové varianty budou tři, ovšem mluvila především o plug-in hybridní variantě iV.
Není divu, vždyť v dnešní emisní honbě je taková varianta důležitá, navíc přichází poprvé. Nyní ji ale doprovází dvě další verze, již s oficiálně potvrzenými specifiky.
Z elektromotoru vymáčkne víc
I klasická Octavia v nové generaci dorazí s přídomkem iV, tedy coby plug-in hybrid. Ze systémového výkonu, který bere v potaz jak čtyřválec 1,4 TSI, tak elektromotor, by se mohlo zdát, že RS má pohonné ústrojí odlišné, ale není tomu úplně tak.

Model RS vychází z klasické plug-in hybridní Octavie, z elektromotoru ale umí vymáčknout více.
Systémových 180 kW výkonu a 400 Nm maximálního točivého momentu je totiž dosaženo krátkodobým přepětím elektromotoru, a to po dobu několika sekund. Za tím hledejme rozdíl 30 kW a 50 Nm oproti standardní Octavii iV.
Samotná čtrnáctistovka nabídne 110 kW, spolu s elektromotorem svůj výkon směřuje na přední kola skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku. Dojezd na jedno dobití činí 60 kilometrů dle přísnější normy WLTP. Baterie má kapacitu 13 kWh a z domácího wallboxu se na plnou kapacitu nabije za 3,5 hodiny.
Magická tři písmena jen pro zážehovou verzi
K dalším dvěma motorizacím se vážou prvky technického rázu, které je do velké míry charakterizují. Vznětová motorizace pro prakticky smýšlející má motor 2,0 TDI s výkonem 147 kW (200 koní).
K dispozici bude vždy se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a jako jediná v rodině RS volitelně i s pohonem všech kol. Maximální rychlost dieselové Octavie RS činí 249 km/h a zrychlení z nuly na sto km/h zabere 7,4 sekund.

Pohon všech u vznětové verze Octavie RS
Konstruktér Martin Hrdlička zdůrazňuje, že se ve srovnání s méně výkonnými verzemi 2,0 TDI jedná o podstatně odlišný motor. Nejvýkonnější diesel má hliníkové písty i blok. Na rozdíl od základních dvoulitrových TDI s litinovými bloky a ocelovými písty.
Rus protestuje proti odstranění sochy Koněva růžovou octavií

Zážehová verze, kterou pohání agregát 2,0 TSI o výkonu 180 kW (245 koní), bude krom dvouspojkové převodovky k mání i s manuální skříní. Pro ty, kteří se stále poohlíží po třech pedálech.
Navíc benzinové RS dostane i diferenciál VAQ. Zatímco ostatní motorizace se musí spokojit s elektronickým přibrzďováním kol, tento elektronicky řízený samosvorný diferenciál dokáže aktivně přenášet točivý moment, zejména na vnější kolo s lepší trakcí.
Zážehová verze je také vůbec poprvé omezena na maximálních 250 km/h. Zrychlení z nuly na stovku zabere 6,7 sekund.
Hybrid nesnížen
RS samozřejmě není jen o výkonnějších motorech. Všechny motorizace mají své specifické naladění. Adaptivní tlumiče by se měly postarat o komfort i patřičnou tuhost.
Jízdní vlastnosti i vzhled pak charakterizuje snížení světlé výšky o 15 milimetrů vpředu a o 10 mm vzadu. Ovšem to neplatí pro plug-in hybridní variantu. Kvůli tomu, aby byla zachována minimální předepsaná vzdálenost baterií od vozovky, to podle Škody nebylo možné. Až uvidíte novou Octavii RS s poměrně velkými mezerami v podbězích, nedivte se tedy.

Škoda Octavia RS ve čtyřech generacích
Specialitou pro všechny vozy RS je řízení s progresivním převodem. Zatímco ve středové pozici se chová téměř stejně jako výchozí řešení, směrem k plnému rejdu má strmější převod. Zkrácen je i celkový převod, z 13,2:1 na 10,5:1.
První jízda se Škodou Enyaq: Jedna z největších revolucí v historii značky

Obě nejvýkonnější varianty jsou vybaveny sedmnáctipalcovými brzdami. Naftová varianta je vybavena šestnáctipalcovými brzdami na přední nápravě a patnáctipalcovými brzdami na zadních kolech.
Černé prvky a tříramenný volant
Vizuálně se Octavia RS čtvrté generace liší tradičně odlišnými nárazníky, maskou chladiče nebo koly o velikosti až 19 palců. Celkově je vizuálně laděna do černých doplňků.

Designové prvky nové Octavie RS
„Dříve měli zákazníci na výběr mezi stříbrnými a černými prvky, ale černé doplňky byly natolik dominantní, že jsme se v nové generaci rozhodli jít tímto směrem,” vysvětluje Adam Rückl z produktového managementu.

Interiér Škody Octavia RS čtvrté generace

Specifický RS mód digitálního přístrojového štítu umístí otáčkoměr nahoru.
Uvnitř Octavia RS vyměnila dvouramenný za tříramenný volant. Prim hraje Alcantara na palubní desce i sedadlech. Dekoraci tvoří lišta připomínající uhlíková vlákna. Odlišnou grafiku a jeden speciální mód má digitální kokpit. Sedadla se pyšní masážní funkcí a nastavitelnou délkou sedáku.
Stihne to ještě v létě
Navzdory dřívějším spekulacím se nová Octavia RS na trh dostane ve všech třech variantách zároveň. Oznámení prvních cen a spuštění předobjednávek stihne RS ještě v červenci, zahájení výroby je naplánováno na přelom srpna a září.