Článek
První generace tehdy nejmenšího automobilu v portfoliu mladoboleslavské automobilky se začala prodávat začátkem listopadu 1999. Třebaže nejprve nebyla k dispozici celá paleta motorizací, nejlevnější byla verze s litrovým čtyřválcem o výkonu 37 kW (50 k), která se v „osekané” verzi Junior od roku 2001 prodávala bez stokoruny za čtvrt miliónu korun.
Bez zajímavosti není, že druhá generace fabie (2007-2014) stála v nejlevnější verzi úplně stejně jako „jednička” - opět šlo o jízdně a akusticky komfortní tříválec, tentokráte se zdvihovým objemem 1,2 litru a výkonu 44 kW (60 k). Z hlediska základní výbavy to ale byla jiná káva - auto mělo čtyři airbagy, systém ABS, standardem byl posilovač řízení a větší pneumatiky (165/70 R14). Navíc proti dražším verzím nebyl na první pohled patrný vizuální rozdíl jako u „juniora”.
Porovnání vybraných motorizací pro fabii všech generací | |||
---|---|---|---|
Generace | 1. (1999-2007) | 2. (2007-2014) | 3. (od 2014) |
Motorizace | 1.0 (37 kW) | 1.2 HTP (44 kW) | 1.0 MPI (44 kW) |
Cena | 249 900 Kč | 249 900 Kč | 234 900 Kč |
Motorizace | 1,4 16V (74 kW) | 1.4 16V (63 kW) | 1,2 TSI (66 kW) |
Cena | 379 900 Kč | 310 900 Kč | 268 900 Kč |
Motorizace | 1,9 TDI (74 kW) | 1.9 TDI (77 kW) | 1,4 TDI (77 kW) |
Cena | 479 900 Kč | 400 900 Kč | 356 900 Kč |
Zdroj: Škoda Auto, ceníky platné v den uvedení automobilu na trh a jde vždy o nejnižší cenu s danou motorizací |
Nejnovější třetí generace je historicky nejlevnější fabií (234 900 korun), zvětšila se i základní výbava. Adekvátně legislativním úpravám (povinné ABS a ESP) je větší i počet airbagů (6 proti jedinému v první fabii, vak pro spolujezdce přišel na 7500 korun) a o dost zlevnily některé prvky výbavy. Obzvláště je to patrné na klimatizaci. Zatímco na „jedničku” stála 35 000, na „dvojku” tu samou sumu (a v případě plně automatického Climatronicu dokonce 47 tisíc), na nejnovější fabii si za pět tisíc koupíte klimatizaci včetně elektricky ovládaných oken vpředu.
Z ceníku vyčteme, že za ABS si Škoda u první fabie účtovala 17 900 korun, pro verzi 1.9 TDI dokonce 21 400 korun. Ohromný cenový skok byl u naftových motorů, za Fabii II jste dali se základním dieselovým tříválcem o 78 tisíc více než za silnější HTP. Ovšem k Fabii III máte u naftových motorů výhradně tříválce, výborné 1.9 TDI mělo o jeden válec navíc.
Jedním z mála prvků výbavy, který je proti nové fabii levnější, je příplatek za metalický lak. U první fabie stála metalíza 7500, u té poslední 10 900 korun.