Hlavní obsah

Nová Mazda MX-5 nabídne větší motor i manuální převodovku

Pátá generace nejprodávanějšího roadsteru Mazda MX-5 by měla zůstat podobně kompaktní jako stávající generace a její hmotnost by měla klesnout, zatímco stále atmosférický motor by měl nově nabídnout větší objem. Automobilka navíc stále počítá s manuální převodovkou.

Foto: Mazda

Mazda MX-5 po poslední modernizaci

Článek

Mazda MX-5, historicky prodejně nejúspěšnější roadster, se dnes prodává ve čtvrté generaci. Ta však byla uvedena již v roce 2015, a ačkoliv prošla několika modernizacemi, všichni již pomalu vyhlížejí jejího nástupce.

S ohledem na současné trendy přitom panují obavy, zda se MX-5 nezačne vzdalovat své tradiční koncepci, která stojí na nízké hmotnosti, přiměřeném výkonu a skvělé ovladatelnosti. Tyto obavy však v nedávném rozhovoru pro Road & Track částečně rozptýlil Masashi Nakayama, manažer designové divize.

Podle jeho slov by nová generace Mazdy MX-5 měla zůstat malým sportovním vozem, tedy s délkou do čtyř metrů, zatímco hmotnost by měla být nižší než u stávající generace, zhruba kolem jedné tuny. To jsou pro MX-5 klíčové vlastnosti.

Technický šéf značky Ryuichi Umeshita pak podle Motor1 již v minulosti uvedl, že ani nová generace MX-5 nevsadí na přeplňované motory. Místo toho by měla dostat atmosférický motor vycházející z nového vývoje. Pravděpodobně půjde o motorizaci Skyactiv-Z, tedy čtyřválec o objemu 2,5 litru, který by měl nabídnout dobrý poměr výkonu a spotřeby.

Ani v nové generaci MX-5 by přitom neměla chybět klasická manuální převodovka, která se v posledních letech začíná stávat ohroženým druhem dokonce i u sportovních vozů. Roli přitom nehraje jen pohodlnost řidičů, ale také možnost lépe spojit automatické převodovky s různými asistenčními systémy.

Foto: Mazda

Mazda MX-5 zatím vznikla ve čtyřech generacích.

Otázkou pak zůstává elektrifikace. Mazda sice v minulosti přiznala, že zvažuje možnost čistě elektrické verze MX-5, ta by však kvůli vysoké hmotnosti přišla o svou charakteristiku. Kvůli snížení emisí by však automobilka mohla vsadit na mild-hybridní systém, který by umožnil prodávat model na více trzích.

Aktuálně čtvrtá generace modelu se v Evropě prodává už pouze s menším 1,5litrovým čtyřválcem, neboť výkonnější dvoulitr musel být před časem stažen z prodeje právě kvůli přísnějším emisním limitům. Nový motor Skyactiv-Z by přitom měl být vyvíjen tak, aby splňoval i přísné limity Euro 7.

Největší otázkou ale zůstává načasování příchodu nové generace Mazdy MX-5. Modernizace s interním označením ND3 byla představena v roce 2024 a představení prvního modelu s motorem Skyactiv-Z (crossoveru CX-5) se očekává až v roce 2027. Nová Miata, jak je roadster označován v zámoří, tak zřejmě nedorazí dřív než za dva roky.

Výběr článků

Načítám