Článek
Jde o další přírůstek k vozům Tatra s přídomkem e-Drive, které disponují různými alternativními systémy pohonu. Před rokem automobilka představila prvního zástupce v podobě vozu e-Drive FCEV, který k výrobě elektrické energie využívá vodíkové palivové články.
Čtyřnápravový valník s novou elektronickou architekturou a čtyřdveřovou kabinou nového typu bude sloužit k ověření zástavby jak nové kabiny pro šestičlennou posádku se čtyřmi místy včetně řidiče v první řadě a dvěma místy v řadě druhé, tak hybridního systému pohonu.
Kabina je vybavena řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, digitální palubní deskou s moderním řešením ergonomie, dále například střešním průlezem, klimatizací, vytápěním nebo elektrickým ovládáním oken. Užitečné zatížení je 22 tun, celková hmotnost vozidla může dosahovat až 38 tun.
Slovenští hasiči převzali nové pancéřované tatry
„Hybridní systém pohonu využívá kombinaci vznětového, vzduchem chlazeného osmiválcového motoru Tatra, dále elektromotoru, vícestupňové, plně automatické převodovky s hydrodynamickým měničem a trakční baterie, přičemž je zabudován do našeho standardního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami se vzduchovým pérováním,“ uvedl člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka s tím, že podvozek tedy nemuseli pro tento účel nijak speciálně upravovat.
„Kombinace spalovacího vznětového motoru a elektromotoru s trakční baterií nabízí několik druhů provozních módů a samozřejmě díky ní také dosáhneme snížení množství škodlivých emisí při provozu,“ dodal Smolka.
Součástí hybridního systému je osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra s elektronickým řízením, výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2100 Nm. Ten je spojen s elektromotorem v podobě synchronního motoru Danfoss s permanentními magnety, který disponuje trvalým výkonem 300 kW, maximálním výkonem 500 kW a točivým momentem 2400 Nm.
Na něj navazuje plně automatická sedmistupňová převodovka Allison a přes spojovací hřídel (kardan) napojená sestupná převodovka Tatra se standardní montáží do centrální nosné roury podvozku vozidla. Součástí vozidla je i trakční baterie typu LTO o kapacitě 89 kWh. Uvnitř hnacího traktu se nacházejí osové a mezinápravové diferenciály, nápravy jsou vybaveny novým typem redukcí, tzv. pravou planetou.
Kopřivnická Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group Reného Matery. Firma loni zvýšila tržby o 12 procent na 8,36 miliardy korun.