Hlavní obsah

Nová hala u Ostravy vyrobí ročně milión světel pro škodovky i jaguary

Novinky, Marek Bednář

V únoru stříhali pásku zvětšeného vývojového centra v Ostravě, nyní zvětšují také výrobní kapacity v sousedním Rychvaldu. Firma Varroc Lighting Systems přestřihla pásku nové výrobní haly, ve které najdou práci dvě stovky lidí.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Přestřižení pásky symbolicky otevřelo výrobní halu v Rychvaldu, i když stroje v pozadí už pracovaly.

Článek

Oněch 200 zaměstnanců bude složeno z lidí vzdělání základního, středního i vysokoškolského, a bude tu pracovat, jakmile bude hala dokončena. Již v ní probíhá výroba světlometů, ale ještě nikoliv na plnou kapacitu.

Nová, pátá výrobní hala rychvaldského závodu Varrocu bude hostit deset lisů na plastové díly světel - zatím tu jsou čtyři -, dvě lakovny a pět montážních linek. Celková plocha haly má být něco přes 7 tisíc metrů čtverečních

Foto: Varroc

Nová výrobní hala Varrocu v Rychvaldě

Zatím uvnitř nevidíme lidí příliš mnoho - ale to snad spíš proto, že se procházíme po výrobních prostorách, nikoliv v řídícím centru. A sledujeme při tom, jak vznikají přední světla pro jaguary a range rovery.

Plastové granule dovnitř, hotový světlomet ven

Pouť světlometu začíná v lisu na plastové díly, který roztaví plastový granulát - může pocházet i z recyklace, jak si vybere zákazník, tedy automobilka - a vstříkne ho do patřičné formy.

Následuje cesta do lakovny, kde je aplikován ochranný lak proti UV záření a podobným přírodním vlivům. Podle Radima Černého, ředitele rychvaldského závodu, má tento lak životnost osm až deset let; pak můžou světla začít žloutnout. [celá zpráva]

Foto: Marek Bednář, Novinky

Robotické rameno vytáhlo hotové krycí sklo světlometu pro range rover z lisu a pokládá ho na pás, odkud ho vezme pracovník a pošle dál výrobním procesem.

Jednotlivé díly pak putují na montážní linku, která ale není linkou v pravém slova smyslu. Dělník si tu uchytí plastový díl do stolce a předepsaným způsobem do něj připevní „svou” součástku - a předá ho dál.

Finálním krokem je připevnění krycího skla pomocí plazmového nahřátí plastového dílu a dvousložkového lepidla. To provádí robot, který pak také světlomet uloží do speciální pece, v níž lepidlo 45 minut tvrdne. Pak následuje posouzení kontrolora a zabalení k přepravě.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Dělník (či dělnice, samozřejmě) si vezme světlomet od kolegy, provede svůj úkon a odloží ho na stůl, odkud si ho vezme další kolega. Je tu důležitá manuální zručnost i dobrý zrak, říká šéf závodu Radim Černý.

Není tu žádný pohyblivý dopravník, ačkoliv na úkon mají pracovníci samozřejmě určitý časový limit. Ten je nastaven s ohledem na to, že rychlost výroby je zhruba jeden světlomet za minutu. Kapacita jen této jedné výrobní haly má být milión světel ročně.

Zaměření na moderní LEDková světla

Varroc sice vyrábí i klasické světlomety, které využívají letité (a tedy dnes levné) technologie parabolických reflektorů, ale v nové hale se budou vyrábět moderní LEDková světla, a to i s technologií Matrix, která nabízí adaptivní dálková světla.

Její kouzlo spočívá v tom, že když kamera v čelním skle zpozoruje auto v protisměru, nevypne dálková světla kompletně, ale jen některé jejich segmenty. Takže svítí „kolem” auta v protisměru a jeho řidiče neoslní, ale vám svítí na cestu pořád nejlépe, jak umí. [celá zpráva]

Foto: Marek Bednář, Novinky

Jednotka dálkových světel LED Matrix se skládá z několika vysoce výkonných diod, které je možné individuálně rozsvěcovat a zhasínat.

V České republice má Varroc, byť je americkou firmou, nejsilnější vývojovou a technologickou základnu z celého světa. Ze zhruba tisícovky celkového počtu inženýrů, které zaměstnává, jich téměř 60 % pracuje právě v Česku. Celkem má firma u nás asi 3 000 zaměstnanců; na celém světě to je něco přes 7 200.

Z oněch třech tisíc zaměstnanců v ČR nyní v Rychvaldu pracuje šest stovek. Až bude naplněna kapacita nové výrobní haly, bude to 800 lidí. Podle HR manažerky závodu Evy Macourkové k nim budou patřit i lidé s vyšším vzděláním - inženýři kvality, procesní inženýři či vedoucí pracovních týmů.

Výběr článků

Načítám