Hlavní obsah

Nová generace BMW X3 přijíždí, revoluci nečekejte

Populární prémiové SUV přináší ve čtvrté generaci nový design, pestrou paletu elektrifikovaných pohonných jednotek a moderní pojetí kabiny s velkými displeji a minimem tlačítek.

Foto: BMW

Nová generace BMW X3

Článek

Kompaktní SUV BMW X3 se dlouhodobě těší velké popularitě, což ostatně potvrdilo i v loňském roce, kdy se stalo vůbec nejprodávanějším modelem mnichovské značky. Nyní automobilka představuje jeho čtvrtou generaci, která by měla na úspěšný příběh navázat tradiční kombinací originálního designu, moderních technologií a elektrifikovaných motorů.

Karoserie nové generace BMW X3 je s délkou 4755 mm o 34 mm delší než předchůdce. Vůz také narostl o 29 mm do šířky (1920 mm) a 25 mm do výšky (1660 mm). Automobilka dále rozšířila rozchod kol o 16 mm vpředu (1636 mm) a 45 mm vzadu (1681 mm). Rozvor zůstal na hodnotě 2865 mm.

S novou generací modelu přichází také nový styl masky chladiče ve tvaru ledvinek, která může být volitelně osvětlena, nový styl nárazníku s velkými čistými plochami a nové jsou i dvojité světlomety s podpisem ve tvaru písmene L. Světla jsou standardně LED, nechybí však ani adaptivní LED světlomety s matrixovou technologií.

BMW řady 3 prošlo modernizací, ostrá verze M3 nabídne vyšší výkon

AutoMoto

Při tvarování boků a zádi vsadila automobilka na rozlehlé a jemně tvarované plochy s decentními dekory, jako je typická Hofmeisterova křivka u bočních oken a sportovnost umocňující dlouhá linie střechy. Záď působí širokým a svalnatým dojmem. Podběhy vyplňují litá kola o průměru 18 až 21 palců.

Kabina nabízí dnes již charakteristické provedení palubní desky s BMW prohnutým displejem, který je tvořen 14,9palcovým kontrolním displejem a 12,3“ přístrojovým panelem. Systém pracuje s operačním systémem BMW OS9, který má přepracované jednodušší menu a podporuje i hlasové ovládání. Z kabiny ovšem zmizela většina tlačítkových ovladačů.

Mezi zajímavosti patří například standardní BMW interaktivní lišta pod kontrolním displejem, osvětlené dekory ve dveřích, nově navržená standardní sportovní sedadla s vyhříváním nebo nově navržený volant. Standardem je rovněž čalounění bez materiálů živočišného původu.

V rámci příplatkové výbavy si ale zákazníci mohou vybírat z tradičně bohatého seznamu komfortních a prémiových prvků výbavy. Zavazadlový prostor nabízí standardní objem 560 litrů (X3 30e pouze 460 litrů), po sklopení sedadel dělených v poměru 40:20:40 objem vzrůstá až na 1700 litrů (u plug-in hybridu 1600 litrů), což představuje zvětšení o 20, respektive 100 litrů. Na kouli vůz utáhne až 2,5 tuny.

Pohonné jednotky

Nové BMW X3 bude v době uvedení na trh dostupné se čtyřmi pohonnými jednotkami. Zážehovými motory BMW X3 20 xDrive a BMW X3 M50 xDrive, z jejichž jména vypadlo písmenko „i“, vznětovým motorem BMW X3 20d xDrive a plug-in hybridním pohonem X3 30e xDrive. Všechny motory jsou spojeny s osmistupňovým automatem Steptronic s možností řazení páčkami pod volantem.

Plug-in hybrid spoléhá na kombinaci 2litrového zážehového čtyřválce o výkonu 140 kW (190 k) v kombinaci s elektromotorem uloženým v osmistupňové převodovce o výkonu 135 kW (184 k). Výsledkem je kombinovaný výkon 220 kW (299 k) a 450 Nm točivého momentu. Z nuly na 100 km/h tak zrychlí za 6,2 sekundy.

Plug-in hybrid zvládá v čistě elektrickém režimu jízdu rychlostí až 140 km/h. Díky baterii s kapacitou 19,7 kWh navíc slibuje čistě elektrický dojezd v rozmezí 81 až 90 kilometrů. Nabíjení z 0 na 100 při maximálním výkonu 11 kW by mělo trvat 2 hodiny a 15 minut.

Elektrifikované jsou pak i ostatní motory v nabídce, které jsou vybaveny mild-hybridním 48V systémem. U vznětového motoru se jedná o systém řemenem poháněného startér-generátoru s výkonem 8 kW a 25 Nm, u zážehových motorů použila automobilka startér-generátor připojený přímo ke klikovému hřídeli, který pomáhá výkonem až 13 kW a 200 Nm točivého momentu.

Z nuly na sto za 4,6 sekundy

Vznětový motor X3 20d xDrive nabízí nejvyšší výkon 145 kW (197 k) a 400 Nm točivého momentu. SUV tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a slibuje spotřebu kolem 6,5 až 5,8 l/100 km. Zážehový motor X3 20 xDrive je přeplňovaný 2litrový čtyřválec o nejvyšším výkonu 153 kW (208 k) s točivým momentem 330 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h slibuje za 7,8 sekundy a průměrná spotřeba by se měla pohybovat kolem 7,6 až 6,9 l/100 km.

Na vrcholu nabídky pak stojí třílitrový šestiválec X3 M50 xDrive, nabízející nejvyšší výkon 293 kW (398 k) a až 580 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 km/h slibuje za 4,6 sekundy, tedy o 0,2 sekundy rychleji než minulá generace vozu, a nejvyšší rychlost dosahuje 250 km/h.

Díky zvýšené tuhosti karoserie a pevnému uložení podvozku automobilka slibuje agilnější odezvy v zatáčkách a lepší pocit z řízení. Zvětšením rozchodu kol a úpravou nastavení podvozku by navíc mělo být dosaženo vyšší stability i komfortu při cestování na dlouhých trasách. Automobilka také zvýšila tuhost zadní nápravy a zadního stabilizátoru.

Pro všechny modely je pak k dispozici i M sportovní paket s M sportovním podvozkem, který má tužší nastavení tlumičů, tvrdší pružiny a tvrdší stabilizátory. Na přání je ovšem dostupný i adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči.

Nové BMW X3 se bude vyrábět v továrnách BMW ve Spartanburgu (USA) a Rosslynu (Jihoafrická republika), přičemž Rosslyn bude jediným místem výroby plug-in hybridů. Prodeje nového BMW X3 odstartují v USA a Evropě během čtvrtého čtvrtletí tohoto roku, ceny zatím automobilka nezveřejnila.

Test BMW X5: Facelift je k radosti i zlosti

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám