Článek
Příběh Saabu je pro automobilové fanoušky bolestivým tématem. Po několika pokusech o restart, například od nizozemského Spykeru, se rozhodnutí původního majitele General Motors ukázalo být nevratným - Saabu budoucnost automobilového průmyslu prostě patřit nemá. Poslední zbyteky z bývalé hrdosti lze vystopovat ve společnosti NEVS.
Zkratka značí New Electric Vehicle Sweden a od roku 2012 vlastní původní automobilku v Trölhattanu a práva na konstrukční stránku posledního sedanu střední třídy od Saabu, modelu 9-3. Právě v této automobilce dnes montuje elektrické vozy. Poslední pokus o obnovení práva na užívání značky Saab skončil neúspěšně.
Společnost z části vlastní město Tchien-ťin na severu Číny, kde leží druhá továrna. V té se od roku 2017 produkuje na padesát tisíc elektromobilů založených právě na obstarožním modelu 9-3.
Realitka má velké plány
Nyní však do hry vstupuje čínská společnost Evergrande. Ta za 930 milionů dolarů kupuje podíl 51 procent a většinově tak NEVS ovládne. Nepochybně zajímavá je potom spojitost, že realitní gigant již loni za dvě miliardy dolarů vstoupil do start-upové kalifornské automobilky Faraday Future, která je považována za možného vyzyvatele Muskovy Tesly.
Evergrande má podle South China Morning Post s oběma značkami velké plány, především co se elektromobility týče. Vyloučen pak rozhodně není ani vstup na evropský trh. Protože co se týče prodejů, Evergrande, kterou už snad nyní ani není možné brát jen jako realitní společnost, se chce stát jedním z hlavních producentů elektrických aut, co se objemu prodejů týče.