Článek
Architektura bude sahat od městských vozů po sportovní vozy s výkonem více než 1700 koní, řekl Blume investorům na čtvrteční konferenci koncernu VW. Koncern původně plánoval, že SSP zvládne kolem 1100 koní.
Architektura byla poprvé oznámena v roce 2021 s plánovaným datem uvedení na rok 2026, počínaje projektem Audi Artemis. Zpoždění – zejména u klíčového softwaru 2.0 – se však protáhlo na dobu vývoje a projekt měl být posunut až do roku 2028/2029, jak dříve uvedli manažeři, mj. generální ředitel značky VW Thomas Schäfer.
Značky koncernu VW budou sdílet moduly architektury, zatímco pracují na standardizaci dílů, aby zvýšily úspory z rozsahu a pomohly snížit vysokou cenu elektromobilů. Většina vozidel na platformě SSP dosáhne stejné ziskové marže s vozy se spalovacím motorem, řekl Blume, ve srovnání s „některými“ na platformě elektrických vozů skupiny MEB.
„Architektury pokrývají až 75 % všech nákladů na materiál u elektromobilů, ve srovnání s až 10 % u spalovacích aut,“ řekl Blume.
Jednou částí, která bude sdílena všemi modely, je plánovaný bateriový článek vestavěný v budoucích závodech VW a schopný pokrýt řadu chemických látek.
Blume poskytl nové podrobnosti o parametrech vozů na SSP, včetně doby nabíjení z 10 až 80 % kapacity zkrácené v průměru na 12 minut ve srovnání se stávajícími 35 minutami u modelů na dnešní architektuře MEB. Software 2.0 pak umožní autonomní řízení až do úrovně čtyři z pěti.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
Značky dostanou odpovědnost za určité prvky architektury SSP na základě velikosti a nákladů na jejich hlavní segment, aby pomohly urychlit vývoj. Architektonické komponenty pro malá městská auta povede značka Volkswagen a použijí je Cupra, Škoda a Audi. Kompaktní a středně velké díly vyvine Audi a použijí je Volkswagen, Porsche a Škoda. Porsche povede vývoj komponentů pro velké automobily, které používá i Audi, Bentley a Lamborghini.
Blume uvedl, že komponenty SSP pro velké vozy používané Audi, Bentley a Lamborghini budou sdíleny mezi 14 modely, s cílem do roku 2038 vyrobit asi 1,4 milionu takových vozů.
Celkově by skupina VW mohla snížit kapitálové výdaje a náklady na vývoj o 30 % ve srovnání s MEB, tvrdí Blume.
Ještě před masivním použitím SSP použije koncern také dvě další architektury. První je prémiový PPE (Premium Performance Electric), který používají Audi, Porsche a Bentley, počínaje Porsche e-Macan a Audi Q6 e-Tron v příštím roce.
Mezitím dorazí i inovovaná platforma MEB s názvem MEB+, zkrátí dobu nabíjení z 10–80 % na průměrných 21 minut ze současných 35 minut.