Článek
Ceny nových aut podle prodejců rostou zhruba od roku 2019. Jedním z důvodů byl převis poptávky kvůli nedostatku vozů v důsledku chybějících dílů a narušené logistiky po pandemii covidu-19.
„Poslední zlevňování aut se odehrálo v roce 2019, od té doby automobilky u nových vozů pravidelně upravují ceny, některé i dvakrát ročně, a to většinou směrem vzhůru. Nebo alespoň vyškrtnou nejlevnější provedení výbavy a motorizace,“ uvedl marketingový ředitel Louda Auto Tomáš Brada.
Lednová inflace byla nižší, než čekala ČNB
Například jeden z nejprodávanějších modelů Škoda Octavia liftback s motorem 1,5 TSI a automatem v základní výbavě Active stál loni v lednu 629 900 korun a letos 669 900 Kč, což představuje zdražení o 6,3 procenta. Za poslední dva roky jde o zvýšení o 11 procent.
Toyota, která se v lednu zařadila na třetí místo na trhu, zvýšila ceny o pět až 12 procent. Podle generálního ředitele českého zastoupení Martina Pelešky přitom jen následovala trh. „Nejsme ti, kteří určují ceny, dorovnáváme konkurenci a cenovou hladinu trhu,“ řekl ČTK.
Ceny zánovních ojetin naopak podle Brady relativně klesají.
„Například roční model Škoda Karoq s 15 000 najetými kilometry prodáváme již třetím rokem za stále nižší a výhodnější cenu rok od roku. Tím, že ojetá auta nekopírují ceny nových aut, luxusní segment zánovních vozů výrazně zlevnil tak, že nejlepší doba pro koupi prémiového auta je právě v těchto dnech. Například rok stará luxusní limuzína Audi A6 v plné výbavě a s minimálním nájezdem kolem 20 000 kilometrů se teď prodává za cenu nového Superbu, to je nevídaný pokles ceny u prémiového segmentu,“ dodal Brada.
Objem registrací nových vozů v lednu vzrostl meziročně o 18,8 procenta na 20 361 aut. Nejprodávanější značkou byla tradičně Škoda.