Článek
„Dá se to brát jako přínos k bezpečnosti, ale současně to hodně rozptyluje řidiče. Dost záleží na tom, jak to jednotlivé automobilky pojmou a jak agresivní a nepříjemný zvuk zvolí,“ řekl Novinkám automobilový analytik Vladimír Rybecký.
Některé vozy podle něj na vyšší než povolenou rychlost upozorní velmi decentně, což je přínosné. U některých značek však zvuk vadí.
Systém navíc nelze zcela deaktivovat, automaticky se zapne při každém nastartování auta a řidiči, kteří jej nechtějí používat, jej poté musí vypnout. Způsob, jak to udělat, se u jednotlivých značek liší. Nestačí ale jen třeba jednou zmáčknout tlačítko, pro jeho vypnutí musí řidič provést minimálně dva kroky, tedy například tlačítko nejméně dvakrát po sobě stisknout.
Integraci ChatGPT nabídnou i vozy Audi, včetně těch starších
„Asi nejjednodušší způsob nabízí Renault a Dacia. Ty mají přímo tlačítko, kde si může uživatel navolit, které asistenty po nastartování chce vypnout. Je relativně blízko pod volantem a po dvojitém stisknutí asistenty odhlásí. Ale většinou to bývá tak, že je relativně složité se k vypnutí dostat,“ prohlásil Rybecký.
Když je vypnutí složité, jde také trochu proti bezpečnosti. Řidiče rozptyluje, když začne přemýšlet o tom, jak systém odstavit. Odvádí to jeho pozornost.
Některé značky měly systém už od roku 2022, kdy ale nebyl automaticky aktivní, takže jeho zapnutí bylo volitelné. Teď už se zapíná vždy.
Zpomalí auto?
Podle Rybeckého automobilky nebudou muset v blízké době montovat do aut žádné další povinné asistenty. Diskutuje se ale o tom, že asistent kontrolující rychlost nezůstane jen u upozornění, systém auto také zpomalí. Některé značky to již umožňují, například Volvo.
„To je poměrně složitá situace, protože ne vždy je jasné, jaká rychlost platí. Pokud je systém spojen s navigací, měl by povolenou rychlost poznat, ale pokud je třeba na dálnici oprava a značka omezující rychlost není úplně patrná, tak se vychází jen z informací z navigace. Systém automatického zpomalování tak podle mě v dohledné době nepřijde,“ prohlásil Rybecký.
Setkal se dokonce s případem, kdy kamera auta načetla na dálnici na zádi nákladního vozu jeho uvedenou maximální rychlost a řidič pak měl problém, protože mu vůz neustále pípal, že překračuje rychlost 90 kilometrů za hodinu. Proto je důležité, aby mohl řidič se systémem něco jednoduše udělat, pokud nereaguje správně.
O rychlosti rozhoduje řidič
Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný Novinkám řekl, že v automobilech probíhají několikrát do roka aktualizace softwaru, při nichž se obnovují mapové podklady s povolenou rychlostí.
„Asistenční systém monitoruje dopravní značky, ale jen sám řidič rozhoduje o tom, jakou rychlostí pojede. Systém rozhodně neomezí výkon motoru,“ poznamenal.