Hlavní obsah

Nizozemští studenti postavili elektromobil, který za jízdy zachycuje CO2

Pod rukama studentů na Technické univerzitě v nizozemském Eindhovenu vzniklo auto, které za jízdy čistí vzduch od CO2 a ukládá ho ve svých filtrech. Kromě toho může fungovat i jako malá solární elektrárna pro váš dům.

Foto: Bart van Overbeeke, TU/ecomotive

Studentský elektromobil Zem

Článek

Že studenti technické univerzity postaví auto, které jezdí na elektřinu, není zas tak neobvyklé. Ti v Eindhovenu však k pohonu bez lokálních emisí svého auta, nazvaného Zem, přidali věc, která už ojedinělá je – filtr oxidu uhličitého.

„Když vůz jede, vzduch prochází skrz filtry naší vlastní výroby, kde se zachytává a ukládá CO2,“ píše se na webové stránce univerzity, která vůz představuje.

Zem má systém, který zajišťuje, aby co nejvíce snížil i svou produkci CO2 včetně výroby a recyklace.

Foto: Bart van Overbeeke, TU/ecomotive

Studentský elektromobil Zem

Zatím CO2 neumí uložit moc – za 32 tisíc ujetých kilometrů ho uloží zhruba 2 kg. Konvenční auto se spotřebou benzínu 7 l/100 km takové množství vypustí za 12,2 kilometru.

Berme to však jako prokázání funkčnosti konceptu – v tom je velmi úspěšný.

ČVUT odhalilo další generaci studentské formule, existuje i verze s autonomním řízením

AutoMoto

„Už nyní vidíme, že budeme schopní kapacitu filtru v následujících letech zvětšit,“ cituje tisková zpráva manažerku týmu Louisu de Laatovou.

„Zachycování oxidu uhličitého je důležité pro vykompenzování emisí při výrobě a recyklaci,“ dodává manažerka. Kolik by musel vůz ujet, aby byla jeho uhlíková stopa skutečně nulová, se nedozvídáme.

Cílem bylo postavit auto s co nejmenšími emisemi CO2 napříč životním cyklem, čemuž studenti přizpůsobovali i výrobu. Monokokové šasi, stejně jako panely karoserie, vznikly na 3D tiskárně, což zmenšilo množství odpadu při výrobě. Navíc pro tisk studenti použili recyklované plasty.

Foto: Bart van Overbeeke, TU/ecomotive

Studentský elektromobil Zem

A konečně, zajímavým prvkem jsou také solární panely na voze, které dobíjí jeho baterii. K té je navíc možné připojit externí spotřebič a třeba i celý dům v případě výpadku energie, takže auto může být malou powerbankou či solární elektrárnou pro pračku nebo ledničku, kterou máte doma.

Samozřejmě, dílenské zpracování automobilu samotného je poněkud hrubé; je to prototyp, nikoliv vůz, který by měl jít do sériové výroby. Proto pochopitelně Zem jako celek v sériové výrobě nečekejte.

Je ale možné, že se některé nápady z něj dřív nebo později někde průmyslově zužitkují.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám