Článek
Že studenti technické univerzity postaví auto, které jezdí na elektřinu, není zas tak neobvyklé. Ti v Eindhovenu však k pohonu bez lokálních emisí svého auta, nazvaného Zem, přidali věc, která už ojedinělá je – filtr oxidu uhličitého.
„Když vůz jede, vzduch prochází skrz filtry naší vlastní výroby, kde se zachytává a ukládá CO2,“ píše se na webové stránce univerzity, která vůz představuje.
Zem má systém, který zajišťuje, aby co nejvíce snížil i svou produkci CO2 včetně výroby a recyklace.
Zatím CO2 neumí uložit moc – za 32 tisíc ujetých kilometrů ho uloží zhruba 2 kg. Konvenční auto se spotřebou benzínu 7 l/100 km takové množství vypustí za 12,2 kilometru.
Berme to však jako prokázání funkčnosti konceptu – v tom je velmi úspěšný.
ČVUT odhalilo další generaci studentské formule, existuje i verze s autonomním řízením
„Už nyní vidíme, že budeme schopní kapacitu filtru v následujících letech zvětšit,“ cituje tisková zpráva manažerku týmu Louisu de Laatovou.
„Zachycování oxidu uhličitého je důležité pro vykompenzování emisí při výrobě a recyklaci,“ dodává manažerka. Kolik by musel vůz ujet, aby byla jeho uhlíková stopa skutečně nulová, se nedozvídáme.
Cílem bylo postavit auto s co nejmenšími emisemi CO2 napříč životním cyklem, čemuž studenti přizpůsobovali i výrobu. Monokokové šasi, stejně jako panely karoserie, vznikly na 3D tiskárně, což zmenšilo množství odpadu při výrobě. Navíc pro tisk studenti použili recyklované plasty.
A konečně, zajímavým prvkem jsou také solární panely na voze, které dobíjí jeho baterii. K té je navíc možné připojit externí spotřebič a třeba i celý dům v případě výpadku energie, takže auto může být malou powerbankou či solární elektrárnou pro pračku nebo ledničku, kterou máte doma.
Samozřejmě, dílenské zpracování automobilu samotného je poněkud hrubé; je to prototyp, nikoliv vůz, který by měl jít do sériové výroby. Proto pochopitelně Zem jako celek v sériové výrobě nečekejte.
Je ale možné, že se některé nápady z něj dřív nebo později někde průmyslově zužitkují.