Článek
Automobilka Nissan vyvinula společně s čínskou společností Radi-Cool, jež se zaměřuje na radiační chlazení, speciální typ barvy pro automobily, která je schopná citelně ochladit exteriér i interiér automobilu. K tomu využívá speciální strukturu barvy i elektromagnetické vlnění.
Radiační chlazení, označované také jako sálavé chlazení, přitom není novinkou. Například na budovách se jako pasivní chlazení používá poměrně dlouhou dobu. Barvy aplikované na budovy ovšem podle automobilky nemají vlastnosti vyžadované v automobilovém průmyslu.
Unikátní porsche, jehož lak připomíná oheň, vzniklo v Česku
Konkrétně musí být aplikovány ve vysokých vrstvách, nemají požadovanou odolnost a aplikují se obvykle válečkem, což není optimální metoda pro nanášení barvy na vůz.
Nová barva, kterou vyvinula automobilka, se dá nanášet stříkací pistolí a vlastnosti si uchovává i pod bezbarvým lakem. Problémem nicméně zůstává množství barvy – ve srovnání s klasickým lakem je vrstva šestinásobně silnější.
Samotná barva obsahuje tzv. metamateriál, který byl uměle vytvořen a v přírodě se nevyskytuje. Jeho součástí jsou dvě mikrostrukturální částice reagující na světlo. Jedna částice odráží téměř infračervené záření ve slunečních paprscích, které u normálních barev vede ke vzniku tepla.
Druhá částice by pak měla být skutečně přelomová, neboť vytváří elektromagnetické vlny, které působí proti slunečním paprskům a přesměrovávají jejich energii zpět do atmosféry. Společně pak obě částice zabraňují zahřívání celého automobilu a přenosu tepla na díly i uvnitř vozu.
Automobilka testuje barvu již od listopadu 2023 na letišti v Tokiu, kde byla aplikována na všechny vozy Nissan používané společností All Nippon Airways. Měření už v této testovací fázi přináší působivé výsledky.
Rozdíl mezi teplotami dvou automobilů zaparkovaných po stejnou dobu na stejném místě, kdy jeden dostal speciální lak a druhý obyčejný, byl 12 °C na povrchu exteriéru a 5 °C v kabině. Díky použití nového typu barvy by tak mohlo dojít k omezení používání klimatizace, která klade vyšší nároky na spalovací motor i na spotřebu elektrické energie.
V praxi by tak nová barva mohla snížit spotřebu u spalovacích automobilů a omezit jejich emise, zatímco u elektromobilů by mohla přispět k delšímu dojezdu. Všem řidičům by navíc zajistila vyšší komfort. Zatím však zůstává otázkou, kdy se dostane do běžného použití.