Hlavní obsah

Nissan přestavěl ikonický model Skyline GT-R na elektrický pohon

4:13
4:13

Poslechněte si tento článek

Japonská automobilka Nissan přestavěla jeden ze svých ikonických sportovních modelů na plně elektrický pohon. Hmotnost i výkon jsou sice vyšší, automobilka se ale soustředila na zachování jízdní charakteristiky.

Foto: Nissan

Nissan R32 EV

Článek

Nissan Skyline GT-R třetí generace, interně označovaný R32, měl premiéru již v roce 1989, přesto se letos objevil jako jedna z hvězd stánku značky Nissan na právě probíhajícím autosalonu v Tokiu. Vystavená verze však měla jednu zvláštnost, ikonický 2,6litrový dvakrát přeplňovaný šestiválec totiž nahradilo plně elektrické pohonné ústrojí.

Unikátní projekt označovaný jako R32 EV vznikal pod rukama malé skupinky nadšenců v automobilce Nissan, kterou vedl fanoušek a bývalý vlastník vozu R32 GT-R Ryozo Hiraku, který v automobilce pracuje jako technik elektrických pohonných ústrojí. Elektrifikace ikony přitom měla hned dva cíle.

Tým chtěl na jednu stranu zjistit, zda elektrifikovaná verze modelu dokáže nabídnout stejně poutavou jízdu jako verze spalovací. Hiraku navíc dodal, že chtěl elektrifikací zajistit dalším generacím možnost užít si vzrušující jízdu s GT-R R32 bez ohledu na dostupnost benzínu.

Elektrický Nissan GT-R může být realitou do roku 2030

AutoMoto

Projekt R32 EV vypadá na první pohled stejně jako spalovací verze, šestiválec ale nahradily dva elektromotory, každý s výkonem 160 kW (218 k), díky čemuž vůz nabízí kombinovaný výkon 320 kW (435 k) a 680 Nm točivého momentu. Tím poměrně výrazně překonává parametry spalovací verze, která standardně nabízela nejvyšší výkon 206 kW (280 k).

Technikům přitom nešlo o samotné zvyšování výkonu, ale především o vyrovnání parametrů s původní verzí GT-R. Plně elektrická verze totiž přibrala nezanedbatelných 367 kilogramů, takže pro dosažení původního poměru váhy a točivého momentu bylo potřeba výkon zvýšit.

Za nárůstem hmotnosti stála zejména instalace akumulátoru s kapacitou 62 kWh, který pochází ze závodního vozu Nissan Leaf Nismo a umístěn je místo zadních sedadel. Dojezd vozu ovšem automobilka nezmínila, stejně jako jeho zrychlení nebo maximální rychlost.

Prozradila však, že elektrický pohonný systém rozděluje točivý moment mezi nápravy rychleji než původní mechanický systém. S naladěním R32 EV navíc pomáhal i testovací jezdec, který se podílel na ladění původního Nissanu GT-R R32. Vůz je také vybaven systémem simulovaného řazení pádly pod volantem.

S kompenzací vyšší hmotnosti pomáhá i upravený podvozek, vybavený sportovním odpružením Nismo s tlumiči Öhlins a zesíleným brzdovým systémem, převzatým z nového Nissanu GT-R R35. Původní 16palcová kola nahradila kvůli větším brzdám 18palcová s designem inspirovaným původními ráfky.

V kabině jsou nová sedadla Recaro a původní analogové budíky nahradily displeje s vysokým rozlišením, které ovšem dostaly klasickou analogovou grafiku a nabízejí důležité informace co nejpřehledněji. Nový je také zvukový systém, který do kabiny pouští i simulaci zvuku původního šestiválce RB26DETT.

Kombinace zvuku a simulovaného řazení, které způsobuje i drobné zaškubnutí, by tak měla zážitek z jízdy s elektrickou verzí co nejvíc přiblížit spalovací klasice. Přístup Nissanu tak připomíná Hyundai Ioniq 5 N, kdy si automobilka pomáhá k zábavě za volantem elektromobilu napodobením zvuku a chování spalovacích vozů.

Honda a Nissan jednají o stamiliardové fúzi

Ekonomika

Sportovní nissany nebudou jen elektrické

AutoMoto

Výběr článků

Načítám