Článek
Předem je třeba říct, že všechny problémy se týkají pouze a všech japonských závodů, kromě Nissan Motor Kyushu. Zároveň je tedy třeba předeslat, že všechny chybné testy se týkají vozidel pro japonský trh. Také nesmíme zapomenout na to, že na rozdíl od Volkswagenu, kde se vytvářely sofistikované programy, které by obešly měření, u Nissanu šlo vše mnohem jednodušeji – prostou úpravou výsledků.
Když to nevyjde, zapiš jinou hodnotu
Problémy se netýkají měření jen emisí nebo spotřeby, ale například i testování kontrolky hladiny oleje apod. Pracovníci závodu testovali vozy i jednotlivé součástky, ale výsledky si prostě upravovali podle potřeby. Nevyšla spotřeba u auta podle předpokladů? Tak prostě ručně zapsali vhodný výsledek. Neproběhlo testování emisí tak, jak by mělo a selhalo? Nic se nestalo – zaměstnanec podle předchozích testů zapsal stejnou hodnotu. Stejně tak kontrola odhalila podvody u spousty dalších stanic, kde se třeba měřila hlasitost klaksonu, činnost kontrolek a senzorů, rozměrové veličiny apod. Zaměstnanci si tak ulehčovali práci, protože každý špatný kus znamenal víc práce a nový pokus.
Automobilka v dokumentu přiznává, že už před rokem sama zjistila, že bezpečnost automobilů zjišťují zaměstnanci bez kvalifikace. Zavedla proto 58 různých opatření, aby se to neopakovalo.
V dokumentu pro japonskou vládu se značka hluboce omlouvá jak představitelům země, tak i jejím obyvatelům. V mnohastránkovém řešení pak předkládá, jak vytvořit celý systém, který by těmto excesům zabránil. Už dnes samozřejmě došlo k mnohým změnám, které zamezily dalším podvodům.