Článek
Sledujete-li dění kolem automobilky Nissan, donedávna jste mohli nabýt dojmu, že se tato značka potácí nad propastí, přinejmenším v Evropě. A zpráva o tom, že nová generace sporťáku z dynastie Z se na starý kontinent nejspíš nedostane, tomu mohla jen přidat.

Nissan Z Proto
Britský magazín Car vyzpovídal Ashwaniho Guptu, výkonného ředitele automobilky, jaká je evropská budoucnost této japonské automobilky. „Evropa je pro nás důležitým trhem,” odpověděl - zdůraznil ale, že ne klíčovým trhem. Na rozdíl od Japonska nebo Spojených států.
Nissan Navara má po faceliftu, pick-up přijíždí i v drsné verzi

Zákazníci v Evropě v posledních letech houfně přecházeli ke konkurenci. Zatímco v roce 2017 se tu prodalo 566 tisíc nissanů, o dva roky později to bylo jen 394 tisíc aut - a to před koronavirovou krizí. Proč? Modely Nissanu v Evropě poněkud zastaraly oproti konkurenci. První juke byl na trhu devět let, což je dlouho i na evropskou automobilku, natož japonskou, a ani on, ani větší qashqai nemají v nabídce elektrifikovanou variantu.
Trable se ovšem neomezují na Evropu. Jsou důsledkem politiky expanze minulého generálního ředitele Carlose Ghosna. Tato politika cílila na osmiprocentní podíl na globálním automobilovém trhu a osmiprocentní marži na autech. V posledním fiskálním roce měl Nissan podíl na trhu 5,8 procenta a vykázal ztrátu 40 miliard jenů (8,3 miliardy korun).
Nissan představuje Note ve třetí generaci, spalovací motor má jen jako generátor

„Šli jsme na expanzi moc rychle. Předpokládali jsme, že globální automobilový trh bude růst a naše prodejní výkony budou excelentní. Ani jedno z toho se neuskutečnilo,” vysvětluje Gupta. V portfoliu podle něj měli příliš mnoho aut, navíc zastaralých, a to není udržitelné. „Takže musíme racionalizovat,” dodává.
Plán na racionalizaci, který má být dokončen do roku 2023, zahrnuje snižování nákladů, zavření výrobních závodů ve Španělsku a Indonésii, ukončení života některých modelových řad včetně celého Datsunu v Rusku a užší spolupráce s Renaultem.

Značka Datsun se zcela stáhne z Ruska (Na snímku model Redi-Go z roku 2016)
A co zbytek Evropy? V Británii si značka má svou výrobnu i vývojové centrum ponechat a chce se soustředit na crossovery. „Nemůžeme dělat všechno, tak se budeme soustředit na silné stránky. V Evropě to jsou crossovery: Qashqai, Juke, X-Trail,” říká Gupta. Po stránce technologií je to stejná písnička jako u jiných výrobců - hovoří o elektromobilitě, autonomní jízdě a konektivitě.
Během nejbližších let tedy v Evropě můžeme čekat třetí generaci qashqaie, sedmimístný x-trail a elektro-SUV Ariya. Do roku 2023 má být půlka nissanů na evropském trhu elektrifikovaná.

Nissan Ariya
Kromě bateriových elektromobilů také ve formě plug-in hybridního x-trailu, který bude sdílet ústrojí s Mitsubishi Outlander PHEV, a systému ePower, což je tzv. EREV, Extended Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s malým spalovacím motorem, sloužícím čistě jako generátor elektřiny. Ani tolik elektřiny ale po stránce flotilových emisí nestačí na to, aby Nissan v Evropě mohl nabídnout nové kupé Z.
A co druhá strana spektra, malá auta? Jakákoliv budoucí micra bude úzce svázaná s Renaultem Clio. „Nemáme sílu investovat, takže jdeme za Renaultem, protože ten je v těchto segmentech silný,” vysvětluje Gupta.