Hlavní obsah

Nissan odhaluje plány renesance, Evropu čekají elektrifikovaná auta

Novinky, Marek Bednář

Výkonný ředitel automobilky Nissan Ashwani Gupta se rozhovořil o nutnosti přepracovat nabídku značky. Evropa není klíčový trh, ale je důležitá, a znamená to pro ni masivní elektrifikaci různými technologiemi. Emisní nařízení jsou vinna i tím, že si na „zetko” musíme nechat zajít chuť.

Foto: Nissan

Nissan Ariya

Článek

Sledujete-li dění kolem automobilky Nissan, donedávna jste mohli nabýt dojmu, že se tato značka potácí nad propastí, přinejmenším v Evropě. A zpráva o tom, že nová generace sporťáku z dynastie Z se na starý kontinent nejspíš nedostane, tomu mohla jen přidat.

Foto: Nissan

Nissan Z Proto

Britský magazín Car vyzpovídal Ashwaniho Guptu, výkonného ředitele automobilky, jaká je evropská budoucnost této japonské automobilky. „Evropa je pro nás důležitým trhem,” odpověděl - zdůraznil ale, že ne klíčovým trhem. Na rozdíl od Japonska nebo Spojených států.

Zákazníci v Evropě v posledních letech houfně přecházeli ke konkurenci. Zatímco v roce 2017 se tu prodalo 566 tisíc nissanů, o dva roky později to bylo jen 394 tisíc aut - a to před koronavirovou krizí. Proč? Modely Nissanu v Evropě poněkud zastaraly oproti konkurenci. První juke byl na trhu devět let, což je dlouho i na evropskou automobilku, natož japonskou, a ani on, ani větší qashqai nemají v nabídce elektrifikovanou variantu.

Trable se ovšem neomezují na Evropu. Jsou důsledkem politiky expanze minulého generálního ředitele Carlose Ghosna. Tato politika cílila na osmiprocentní podíl na globálním automobilovém trhu a osmiprocentní marži na autech. V posledním fiskálním roce měl Nissan podíl na trhu 5,8 procenta a vykázal ztrátu 40 miliard jenů (8,3 miliardy korun).

„Šli jsme na expanzi moc rychle. Předpokládali jsme, že globální automobilový trh bude růst a naše prodejní výkony budou excelentní. Ani jedno z toho se neuskutečnilo,” vysvětluje Gupta. V portfoliu podle něj měli příliš mnoho aut, navíc zastaralých, a to není udržitelné. „Takže musíme racionalizovat,” dodává.

Plán na racionalizaci, který má být dokončen do roku 2023, zahrnuje snižování nákladů, zavření výrobních závodů ve Španělsku a Indonésii, ukončení života některých modelových řad včetně celého Datsunu v Rusku a užší spolupráce s Renaultem.

Foto: Datsun

Značka Datsun se zcela stáhne z Ruska (Na snímku model Redi-Go z roku 2016)

A co zbytek Evropy? V Británii si značka má svou výrobnu i vývojové centrum ponechat a chce se soustředit na crossovery. „Nemůžeme dělat všechno, tak se budeme soustředit na silné stránky. V Evropě to jsou crossovery: Qashqai, Juke, X-Trail,” říká Gupta. Po stránce technologií je to stejná písnička jako u jiných výrobců - hovoří o elektromobilitě, autonomní jízdě a konektivitě.

Během nejbližších let tedy v Evropě můžeme čekat třetí generaci qashqaie, sedmimístný x-trail a elektro-SUV Ariya. Do roku 2023 má být půlka nissanů na evropském trhu elektrifikovaná.

Foto: Nissan

Nissan Ariya

Kromě bateriových elektromobilů také ve formě plug-in hybridního x-trailu, který bude sdílet ústrojí s Mitsubishi Outlander PHEV, a systému ePower, což je tzv. EREV, Extended Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s malým spalovacím motorem, sloužícím čistě jako generátor elektřiny. Ani tolik elektřiny ale po stránce flotilových emisí nestačí na to, aby Nissan v Evropě mohl nabídnout nové kupé Z.

A co druhá strana spektra, malá auta? Jakákoliv budoucí micra bude úzce svázaná s Renaultem Clio. „Nemáme sílu investovat, takže jdeme za Renaultem, protože ten je v těchto segmentech silný,” vysvětluje Gupta.

Související články

Výběr článků

Načítám