Článek
Řada zajímavých veteránů a youngtimerů (tj. aut, která už jsou stará, ale ještě nemají „veteránských” 30 let) se těší podpoře automobilky, která pro ně stále vyrábí součástky. Jenže mnohem víc aut takové štěstí nemá a v řadě případů už díly nejsou dostupné ani z druhovýroby.
Renovace takových aut je pro fanoušky o to obtížnější, a tak se Nissan rozhodl, že jim pomůže. Vyvinul techniku výroby běžně lisovaných dílů bez lisovnice, tj. formy, na jejímž základě lis vytváří potřebnou součástku.
V podstatě naučil dva roboty „vyklepávat” plech do přesně stanovené podoby, aniž by k tomu byla nějaká fyzická forma. Jejich postup řídí jen počítačový program. Zní to jednoduše, ale podle automobilky bylo nejnáročnější roboty dokonale synchronizovat.
Nová technika má řadu benefitů, z nichž je asi nejdůležitější snížení nákladů oproti ostatním způsobům, hlavně těm před zahájením výroby. K dalším plusům patří ekologická šetrnost výroby – nástroje jsou diamantové, což snižuje tření a odstraňuje potřebu mazání.
Jaké konkrétní díly pro jaká auta bude Nissan touto technikou vyrábět, nebylo oznámeno. V posledních letech ale automobilka obecně zvyšuje podporu svých starších aut.