Hlavní obsah

Nezničitelná Praga V3S se začala vyrábět před šedesáti lety

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 60 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená "vejtřaska". Automobil patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby.

Foto: ČTK

Vojenská polní kuchyně na podvozku "vétřiesky"

Článek

Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Konstrukce "véesky", jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení. Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem.

Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.

Související témata:

Výběr článků

Načítám