Článek
Zmíněných 15 předprodukčních studií je jasným vzkazem, že se Toyota i přes počáteční ostýchavost do světa elektromobilů pustí plnou parou. I když Japonci sází i na vývoj vodíkových pohonů, Evropa či USA svůj směr nastavily zcela jasně.
Toyota včetně luxusní divize Lexus plánuje do roku 2030 prodat přibližně 3,5 milionu čistě bateriových a vodíkových elektromobilů. „Vedle čistě elektrických vozů budeme i nadále klást důraz na naše hybridní modely a rozvoj vodíkové platformy," řekl Toyoda.
Toyota představuje elektromobil bZ4X v evropské verzi
Obě značky mají být do roku 2035 uhlíkově neutrální. Toyoda vysvětlil, že „musíme co nejvíce snížit emise, a to co nejdříve”.
Tento plán je oproti předchozímu cíli dvou milionů o poznání vyšší. Toyoda srovnává tento cíl s Daimlerem, Stellantisem a dalšími výrobci se srovnatelnými globálními objemy jako Toyota.
Řada bZ
Prezentace začala řadou Toyota bZ (beyond Zero), „sériově vyráběných modelů za rozumnou cenu”, která zahrnuje již představené produkční SUV bZ4X a čtyři nové koncepty, všechny založené na již existující platformě e-TNGA.
Mezi nimi je sportovní kompaktní crossover se střechou ve stylu kupé (kompaktní SUV bZ), malé designové SUV segmentu B (malý crossover bZ) pro Evropu a Japonsko, sedan střední třídy (bZ sdn), který vypadá jako rival Tesly Model 3, a velké třířadé SUV zaměřené na rodinu (bZ Large SUV).
Lexus nabídne elektromobily ve všech segmentech
Lexus do roku 2030 uvede kompletní řadu elektromobilů ve všech segmentech vozidel. Ve stejném roce by elektromobily měly tvořit 100 procent prodejů Lexusu v Evropě, Severní Americe a Číně, což představuje celkem jeden milion vozů. O pět let později bude celosvětově nabízet pouze elektromobily.
Luxusní divize ukázala svůj elektromobil s názvem RZ, což je produkční verze konceptu LF-Z Electrified. A také sportovní elektrické kupé, které vypadá jako duchovní nástupce supersportu LF-A s očekávaným dojezdem přes 700 km na jedno nabití díky polovodičovým bateriím a očekávaným zrychlením 0-100 km/h do dvou sekund.
Kromě toho Lexus také poodhalil koncept velkého elektrického SUV a nejmenovaného sportovního sedanu. Poslední jmenovaný se také objevil v podobě hatchbacku v oficiálních ztvárněních spolu se čtyřmístným kabrioletem.
Od kompaktů po tundru
V neposlední řadě Toyoda ukázal další řadu modelů. Patří mezi ně užitková vozidla, jako je autonomní autobus, kompaktní dodávka určená pro podnikání i volný čas a všestranný městský elektromobil podobný nové generaci ayga.
Kompaktní off-road Cruiser EV zahrnuje stylové prvky z dříve vyráběného modelu FJ Cruiser. Vedle něj je první elektrický pickup Toyoty, který se zdá být podobný hiluxu nebo tacomě, pokud jde o rozměry, ale má moderní designové prvky inspirované větší tundrou.
Malé SUV vypadá jako elektrická verze modelu CH-R, zatímco opodál stojící crossover je o něco větší, což pravděpodobně předznamenává vstup Toyoty do segmentu C-SUV. Konečně je tu sportovní elektromobil s proporcemi s motorem uprostřed a dvoumístnou kabinou, který by se mohl stát budoucím duchovním nástupcem modelu MR2 sloužícím jako lahůdka Toyoty pro fanoušky motorismu.
Zatím není jasné, kdy se dané koncepty změní v reálné produkční vozy ani zda se Japonci ještě předtím podělí o další, bližší informace k jednotlivým vozům.