Článek
Rady proti únavě při řízení vozu na cestě na dovolenou a zpět najdou ode dneška řidiči na novém portále www.neusnizavolantem.cz. Do prázdnin k nim přibudou mapky míst, kde si mohou při cestě do Chorvatska, na Slovensko, do Rakouska či Španělska odpočinout a třeba se i osprchovat. Návody odborníků, jak často zastavovat, co jíst a pít na cestě a jaké cviky volit proti únavě doplňují statistiky a pro odstrašení i fotografie vážných dopravních nehod.
"Ročně je v průměru na českých silnicích kvůli spánku za volantem způsobeno 800 až 900 nehod. Ve většině případů jde o ty nejtragičtější případy," řekl dopravní expert Stanislav Huml. Dodal, že mnoho řidičů nepřizná, že za volantem usnuli. Statistická čísla tak mohou být mnohem vyšší.
Mezi nehody, které souvisejí s únavou za volantem, lze počítat i ty, když se řidič nevěnuje plně řízení. Z celkového počtu 187 965 dopravních nehod jich bylo loni 10 135, letos v prvním čtvrtletí 7181. S únavou souvisejí i nehody, když řidič nedá přednost v jízdě, loni jich bylo 10 135, letos zatím 2291. Každoročně v průměru kolem stovky lidí zemře při náhlém vjetí do protisměru, vyčíslil Huml.
Raději bez kávy a cvičit
Psycholog Karel Humhal dodal, že když řidič nedbá známek únavy a neodpočine si, může ho postihnout mikrospánek. Několikavteřinový stav nevědomí přichází nečekaně jako blesk z čistého nebe a mívá tragické následky. Řidič, aniž brzdí, sjede v plné rychlosti ze silnice nebo do protisměru, kde se čelně střetne s jiným vozem, popsal.
"Řidič by především měl být odpočatý a vyspalý, zejména pokud jede na delší cestu. Neměl by před jízdou pít povzbudivé nápoje, velké množství kávy paradoxně tlumí. Za jízdy by měl zařazovat přestávky, raději častěji a kratší a s aktivním odpočinkem, vyplatí se například zacvičit si," shrnul Humhal.
Huml připomněl, že profesionální řidiči smějí jet nepřetržitě nanejvýš 4,5 hodiny, pak musejí zařadit přestávku. "U řidičů amatérů předpis nic takového nenařizuje a oni jsou schopni teď v létě jet na jeden zátah až k moři," varoval. Řidič by proto nikdy neměl jezdit na dlouhé trasy sám, raději ve dvou, aby s ním byl někdo vzhůru. Ideální je, když se může při řízení s někým střídat.
Vlakem je to pohodlnější
Ovšem nejlepší proti únavě je samozřejmě neřídit vůbec. Do Chorvatska však můžete jet i s automobilem, aniž byste museli po cestě sáhnout na volant. Stačí jen najet k autovlaku a na konci cesty si zase přebrat vůz.
České dráhy budou od pátku opět vypravovat pravidelný sezonní autovlak z Prahy k pobřeží Jaderského moře. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Naposledy Jadran Expres jezdil v létě 2005, loni se dráhy nedohodly s chorvatskou stranou na podmínkách.
Rychlík, který umožňuje přepravu aut, motocyklů a jízdních kol, bude vyjíždět z Prahy každý den v 7:54 a v chorvatském Splitu bude druhý den ráno v 5:45. Vlak zastavuje ve všech obvyklých rychlíkových stanicích a bude jezdit do 7. září.
Zjednodušený jízdní řád - Rychlík JADRAN - léto 2007 | |||
tam R 1203 | zpět R 1202 | ||
Praha hl. n. | 7:54 | Split | 20.56 |
Brno hl. n. | 11:40 | Zagreb Gl. Kol. | 6:59 |
Bratislava hl. st. | 13.41 | Bratislava hl. st. | 14.44 |
Zagreb Gl. Kol | 21.45 | Brno hl. n. | 16.24 |
Split | 5:45 | Praha hl. n. | 20.00 |
jede 22./23. června - 7./8. září | jede 23./24. června - 8./9. září |
Přeprava osobního auta k moři vyjde na 1610 korun, za motocykl cestující zaplatí 1127 Kč. Jednosměrná jízdenka vyjde na 2038 korun, s kartou Rail plus pak 1588 korun. Například čtyřčlenná rodina se dvěma dětmi do patnácti let zaplatí s kartou Rail plus za zpáteční jízdenku 6783 korun, u párů se dvěma dětmi do šesti let je to 4951 korun.
Autovlak z Prahy do chorvatského Splitu České dráhy provozovaly od roku 2003. V roce 2005 odvezl na Jadran 795 vozidel a 5600 cestujících, o třetinu více než rok předtím. Průměrná obsazenost byla téměř 70 procent.