Článek
Když jsem v dubnu zkoušel, jaké to je, pracovat ve výrobně aut na kabelových svazcích motoru, byl jsem si vědom, že mám v ruce důležitou věc. Ona je však v autě jedna z nejdůležitějších – stejně jako motor nemůže běžet bez oleje, auto nefunguje bez kabelů.
Jak vypadá kabelový systém v autě dnes oblíbené kategorie SUV, ukazuje automobilka Seat. V atece na obrázcích je celkem 2200 metrů kabelů různé tloušťky. Dohromady váží lehce přes 40 kilogramů. Ani jedno není překlep.
K čemu všemu jsou kabely potřeba? To je jednoduché – ke všemu, co nějakým způsobem komunikuje s okolím. Třeba nárazník sám o sobě kabely nepotřebuje, ale parkovací čidla v něm už ano. Veškerá světla, světýlka, tlačítka, senzory, radary, servomotorky, displeje – to vše potřebuje ke svému provozu kabely.
I kabelový systém vozu tak má svůj vývojový tým. U Seatu čítá dvacet lidí a vývoj vedení kabelů a komunikace mezi všemi řídícími jednotkami a elektronickými prvky auta zabere tři roky. „Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ říká inženýr Pedro Manonelles.