Článek
Je tomu jen pár dnů, co americký stát Kalifornie oznámil plány na zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035, s výjimkou některých plug-in hybridů. Stát, kde má sídlo automobilka Tesla a kam míří zhruba 40 % všech elektromobilů prodaných v USA, se tak má stát prvním ze všech padesáti, který takové datum zavede.
Jenže ani řidiči elektromobilů to v něm nemají jednoduché, jak píše řada místních médií. Tamní energetický regulační úřad žádá, aby nenabíjeli své elektromobily. Důvodem je vlna horka, která Kalifornii nyní sužuje, a s ní související vysoké nároky na rozvodnou síť, jež působí klimatizace puštěné na plný výkon.
Trh není připraven na masovou elektromobilitu, míní manažer americké Toyoty

„Tři nejefektivnější věci, které se dají udělat pro ušetření elektřiny, je nastavení termostatu nejníže na 25,5 stupně, nepoužívání velkých elektrických spotřebičů či nabíječek elektromobilů a zhasnutí nepotřebných světel,“ říká Americká asociace veřejné elektrické sítě.
Lidé by měli spotřebu elektřiny omezit zejména mezi čtvrtou a devátou hodinou večerní, žádá provozovatel kalifornské sítě. „Snížení spotřeby elektřiny v té době sníží nároky na síť a předejde drastičtějším opatřením, jako jsou rotující odstávky proudu,“ dodává v tiskové zprávě.
Nikdo přitom nespecifikuje, jestli by stran nabíjení mohlo být problematické i to nejpomalejší nabíjení z běžné domácí zásuvky, která v USA dává napětí 110 voltů, anebo jestli se prosba týká jen rychlejšího nabíjení. Jde o omezení spotřeby elektřiny celkově. Samozřejmě, kdo by nabíjel svůj elektromobil z vlastního bateriového úložiště nebo z vlastních solárních panelů, a nikoliv z veřejné sítě, omezení se ho netýká.
Škoda pracuje na elektrickém nástupci fabie, má stát okolo půl milionu

„Dnes většina lidí nabíjí své elektromobily, když večer přijedou domů – tedy když poptávka pro elektřině je na maximu. Pokud se nebudou nároky na elektrickou rozvodnou síť řídit, poptávka po proudu k nabití velkého množství elektromobilů najednou zesílí nároky ve špičce a může překročit kapacitu sítě,“ zní z fakulty inženýrství na Cornell University ve státě New York.
Zároveň ale v Kalifornii bude potřeba víc nabíječek k nasycení vzrůstající poptávky po nabíjení. Aktuálně jich je podle webu My Stateline News okolo 80 tisíc, do roku 2030 jich ale má být potřeba okolo 1,2 milionu.