Hlavní obsah

„Nemůžeme si dovolit opakovat chyby.“ České automobilky navrhly v Bruselu zastavení další regulace

3:05
3:05

Poslechněte si tento článek

Zástupci českých automobilek a výrobců dílů Evropské komisi navrhli dočasné moratorium na další regulaci automobilového průmyslu v Evropě. Komise by také měla odstranit pokuty za neplnění zpřísněných emisních limitů pro vyráběná auta. Po jednání v Bruselu to na síti LinkedIn uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl, který se zúčastnil středeční schůzky v rámci strategického dialogu k autoprůmyslu.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Český svaz byl vedle německé asociace automobilek VDA jedním ze dvou národních sdružení, která se jednání účastnila. „Vnímáme posun v myšlení Evropské komise i klíčových hráčů, ale teprve čas ukáže, zda to povede k reálným výsledkům. S očekávaným akčním plánem pro automobilový průmysl, který má být zveřejněn 5. března, doufáme, že naše příspěvky budou zohledněny. Jedno je však jasné: nemůžeme si dovolit opakovat minulé chyby – utápět se ve strategiích bez jasných kroků k realizaci,“ uvedl Petzl.

Navrhované dočasné moratorium na regulace má podle Petzla dát průmyslu prostor k nadechnutí. „Než budou zaváděny nové regulace, musíme nejprve implementovat ty, které již byly schváleny, a důkladně zvážit jejich dlouhodobý dopad,“ podotkl.

Odstranění neefektivních pokut a revize regulací by pak podle něj přinesly obrovskou úlevu s minimálními náklady. „Stačí vzít pero a podepsat,“ dodal.

Prach z brzd může být horší než emise nafťáků, tvrdí nová studie

AutoMoto

Diskuse se odehrála ve středu pod vedením eurokomisaře pro prosperitu a průmyslovou strategii Stéphana Séjourného a přítomní se podle mluvčí Evropské komise Ley Zuberové zaměřili na výrobu baterií v Evropě a na průmyslový hodnotový řetězec.

Strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu zahájila Evropská komise 30. ledna. Diskuse se tehdy zúčastnilo 22 zásadních hráčů z automobilového sektoru, například ze společností Renault, Volvo, Volkswagen či Valeo.

Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas byl zároveň pověřen vypracováním zmíněného akčního plánu pro odvětví automobilového průmyslu.

Automobilový průmysl v Evropě se v poslední době potýká mimo jiné s nízkou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a nečekaně malým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa nového amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.

Letos přitom Evropa zpřísnila emisní limity pro auta vyráběná v Evropě a stále také platí záměr v roce 2035 zakázat výrobu aut se spalovacími motory. Revize tohoto záměru měla přijít v příštím roce, ale kvůli zhoršující se situaci v odvětví vyvolaly některé členské země EU, včetně Česka, její uspíšení už na letošek.

Automobilky v EU nakupují emisní povolenky od Tesly či Polestaru

AutoMoto

Automobilkám v EU hrozí za emise sankce, které poškodí celé odvětví, varuje šéf Škody

AutoMoto

Výběr článků

Načítám