Článek
Původně mělo solární elektroauto Sono Sion jezdit po silnicích v roce 2019. To nevyšlo, start produkce německá firma posunula na rok 2020. Zkraje toho roku vybrala přes 1,3 miliardy korun v crowdfundingové kampani na zahájení výroby. Nyní je rok 2023 a místo tisíců levných elektromobilů na silnicích existuje jen hashtag „Zachraňte sion“.
Čerstvá tisková zpráva německé automobilky Sono hovoří o tom, že během pár posledních týdnů se automobilce povedlo získat dalších 40 milionů eur (958 milionů korun) od nových zákazníků, či od těch stávajících, který na výzvu „Zachraňte sion“ reagovali navýšením své zálohy.
Očividně tedy firmě důvěřují navzdory několikaletému zpoždění. Firma uvádí, že má celkem 44 tisíc rezervací. Toto číslo tvoří zhruba půl na půl objednávky se složenou zálohou od soukromých zákazníků a nezávazné objednávky od firem.
Tisíce lidí se složily na start výroby levného elektromobilu z Německa
Automobilka aktuálně jedná s dalšími investory. „Jsme přesvědčeni, že dosáhneme dohody a budeme pokračovat s programem Sion. Potřebujeme snahu do cílové rovinky a aby více myšlenkových lídrů podpořilo tuto revoluci,“ říká Laurin Hahn, jeden ze dvou zakladatelů Sono Motors.
O revoluci hovoří z toho důvodu, že sion má být malý a levný elektromobil. Původní záměr byl prodávat ho za 16 tisíc eur (383 tisíc korun) bez baterie, která měla stát další 4 tisíce eur (96 tisíc korun) nebo být k pronájmu. Aktuálně však je na webu uvedená cena 29 900 eur (716 tisíc korun) s tím, že pokud si vůz rezervujete nyní, můžete dostat slevu až 1800 eur (43 tisíc korun).
Samozřejmě, zhruba 700 tisíc je pořád na elektrické auto velmi příznivá cena. Dostanete za ni však relativně malé auto (s délkou 4,4 metru) s relativně malou baterií (54 kWh) a hromadu fotovoltaických článků po celé karoserii, které mají v ideálních podmínkách (tedy parkování na slunci svítícím po celou dobu) dokázat dobít energii na 245 km jízdy za týden.
V prosinci to ale podle posledních testů byla jen zhruba desetina - 28 km za týden. Vozu ale naštěstí nechybí možnost nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 75 kWh a výkon elektromotoru 163 koní také není k zahození, stejně jako možnost nabíjet jiné elektromobily ze své baterie výkonem až 11 kW.
Navzdory tomu, že se Sonu očividně stále nedostává peněz, vývoj pokračuje. Podle nejnovějších zpráv probíhá testování ve Španělsku. Jestli se letos konečně dočkáme produkčního vozu, je však stále ve hvězdách.