Článek
Informace o prodejích zveřejnil německý Úřad pro motorovou dopravu a z jejich dat vyplývá, že ve srovnání s lednem 2022 prodeje čistě elektrických aut u našich sousedů klesly o 13,2 procenta. Prodeje plug-in hybridů klesly o 53 %, o 6,2 % klesly i prodeje hybridních aut. Prodeje aut na benzín naopak vzrostly, konkrétně o tři a půl procenta, naopak auta se vznětovými motory klesly o 1,2 procenta. Celkový pokles německého automobilového trhu je 2,6 procenta.
Tyto údaje mimo jiné odhalují, jak jsou pro prodej elektrifikovaných aut v Německu důležité donedávna velmi vysoké vládní dotace. Tamní vláda totiž ještě v roce 2022 nabízela dotaci ve výši 9 tisíc eur (214 tisíc korun), z níž dvě třetiny poskytla vláda a zbylou třetinu výrobce vozu, stál-li ten do 40 tisíc eur (950 tisíc korun). Od ledna však stát tuto dotaci snížil o polovinu na 4500 eur (107 tisíc korun). Dosavadní dotaci 6750 eur (160 tisíc korun) na hybridy stát od roku 2023 úplně zrušil.
Za poklesem pak stojí i fakt, že řada zákazníků koupila elektrifikovaná auta ještě před koncem roku, aby mohli využít plných dotací. V prosinci proto prodeje vylétly prudce vzhůru na 104 300 kusů, v lednu ale spadly o 83 % na 18 100 kusů.
Sdružení automobilového průmyslu v Německu uvádí, že současné prodeje patrně vydrží po celý rok. Celkově vedení sdružení očekává meziroční pokles trhu elektromobilů o přibližně 8 procent. U hybridů ale podle webu Wall Street Journal může dojít k poklesu i o 20 procent.