Článek
Faktický zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem, který EU schválila v podobě požadavku na 100% snížení emisí CO2, by se podle Michaela Theurera neměl vztahovat na motory spalující syntetická paliva.
„Komise by měla přijít s návrhem, jak mohou být použita syntetická paliva, či jak mohou být organizovány spalovací motory, které běží na klimaticky neutrální paliva,“ cituje ho britský magazín Autocar.
Syntetická paliva, také nazývaná e-paliva, se vyrábějí ze vzdušného CO2 a vodíku získaného pomocí energie z obnovitelných zdrojů. Svým složením jsou čistší a jednodušší než ropná paliva a teoreticky jsou uhlíkově neutrální, protože oxid uhličitý, který vznikne při jejich spalování, byl předtím z ovzduší získán.
Evropský parlament definitivně schválil nulové emise pro nová auta od roku 2035
Velké pokroky na téma syntetických paliv v minulých měsících a letech učinilo Porsche, které už v Chile otevřelo pilotní továrnu na jejich výrobu. Zprvu má produkovat 130 tisíc litrů ročně, které se spotřebují při závodění a v zážitkových centrech pro zákazníky. Zhruba v polovině této dekády však chce vyrábět 55 milionů litrů za rok, o dva roky později až 550 milionů litrů.
Nejsou stoprocentně uhlíkově neutrální, zlepšení oproti klasickým palivům je zhruba 85 %. Podle staršího vyjádření Franka Wallisera z automobilky Porsche jsou i jinými emisemi mnohem lepší než ropná paliva. „Vidíme méně částic, méně oxidů dusíku, takže to je správný směr,“ nechal se slyšet.
V loňském roce provedla experiment s e-palivy také Mazda. Použila benzín vyrobený ze zemědělského odpadu k roadtripu napříč Anglií, Walesem, Skotskem a Irskem, při kterém najela v neupravené MX-5 zhruba 1600 km s průměrnou spotřebou 6,2 l/100 km. Normovaná spotřeba MX-5 dle měřicí metodiky WLTP je přitom 6,9 l/100 km. Nutno však podotknout, že spotřeba paliva závisí na stylu jízdy a profilu trasy více než na použitém palivu.
„Je to řešení, které funguje neuvěřitelně dobře, dá se použít v současných autech a má potenciál významně snížit množství CO2, které vypouštíme,“ řekl David Richardson, ředitel britské firmy Coryton, která Mazdě palivo dodala.