Hlavní obsah

Německo chce výjimku ze zákazu spalovacích motorů pro syntetická paliva

Podle německého státního tajemníka na spolkovém ministerstvu dopravy Michaela Theurera by po roce 2035 měla smět na silnice nová auta se spalovacími motory, pokud budou spalovat tzv. e-paliva, která jsou teoreticky uhlíkově neutrální. Ta už vyrábí nejen automobilka Porsche.

Foto: Audi

Ilustrační foto

Článek

Faktický zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem, který EU schválila v podobě požadavku na 100% snížení emisí CO2, by se podle Michaela Theurera neměl vztahovat na motory spalující syntetická paliva.

„Komise by měla přijít s návrhem, jak mohou být použita syntetická paliva, či jak mohou být organizovány spalovací motory, které běží na klimaticky neutrální paliva,“ cituje ho britský magazín Autocar.

Syntetická paliva, také nazývaná e-paliva, se vyrábějí ze vzdušného CO2 a vodíku získaného pomocí energie z obnovitelných zdrojů. Svým složením jsou čistší a jednodušší než ropná paliva a teoreticky jsou uhlíkově neutrální, protože oxid uhličitý, který vznikne při jejich spalování, byl předtím z ovzduší získán.

Evropský parlament definitivně schválil nulové emise pro nová auta od roku 2035

AutoMoto

Velké pokroky na téma syntetických paliv v minulých měsících a letech učinilo Porsche, které už v Chile otevřelo pilotní továrnu na jejich výrobu. Zprvu má produkovat 130 tisíc litrů ročně, které se spotřebují při závodění a v zážitkových centrech pro zákazníky. Zhruba v polovině této dekády však chce vyrábět 55 milionů litrů za rok, o dva roky později až 550 milionů litrů.

Nejsou stoprocentně uhlíkově neutrální, zlepšení oproti klasickým palivům je zhruba 85 %. Podle staršího vyjádření Franka Wallisera z automobilky Porsche jsou i jinými emisemi mnohem lepší než ropná paliva. „Vidíme méně částic, méně oxidů dusíku, takže to je správný směr,“ nechal se slyšet.

V loňském roce provedla experiment s e-palivy také Mazda. Použila benzín vyrobený ze zemědělského odpadu k roadtripu napříč Anglií, Walesem, Skotskem a Irskem, při kterém najela v neupravené MX-5 zhruba 1600 km s průměrnou spotřebou 6,2 l/100 km. Normovaná spotřeba MX-5 dle měřicí metodiky WLTP je přitom 6,9 l/100 km. Nutno však podotknout, že spotřeba paliva závisí na stylu jízdy a profilu trasy více než na použitém palivu.

„Je to řešení, které funguje neuvěřitelně dobře, dá se použít v současných autech a má potenciál významně snížit množství CO2, které vypouštíme,“ řekl David Richardson, ředitel britské firmy Coryton, která Mazdě palivo dodala.

Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva

AutoMoto

Související články

Výběr článků

Načítám