Článek
Německý ministr hospodářství Robert Habeck (Zelení) kromě nedávného ohlášení snížení podpory pro nákup elektromobilu přichází s dalším zásahem do svobodného trhu - klimatickou daní na auta se spalovacím motorem. A to v takové výši, že učiní elektromobil levnějším, píše web novin Handelsblatt, který zprávu přináší.
Zvažování zavedení nové daně podle webu vychází ze strategického dokumentu ministerstva hospodářství. Daň se má vypočítávat podle emisí CO2 spalovacícho auta a má být tak vysoká, že např. elektrický Volkswagen ID.3 má být levnější než konvenční model Golf.
Volkswagen Golf v Německu začíná na 29 560 eurech (729 tisíc korun), ID.3 na 38 060 eurech (939 tisíc korun). Odečteme-li od ceny ID.3 dotaci ve výši 6000 eur (148 tisíc korun), vychází, že daň na golf by musela být ve výši 2500 eur (62 tisíc korun) jen k tomu, aby se základní ceny srovnaly.
Dotace na elektromobily se však mají od začátku příštího roku snižovat, což by teoreticky znamenalo růst daní uvalených na konvenční auta.
Německo sníží podporu pro nákup elektromobilů, brzy prý nebude potřebná
Takovýto nápad není unikátní, Norsko se podobným způsobem dostalo do situace, kdy tam elektromobily tvoří většinu nově prodaných aut. Ohromným způsobem zdanilo konvenční auta a elektromobilům nabídlo výhody jako možnost jezdit v pruzích pro autobusy či parkování ve městech zdarma, což zákazníky nových aut donutilo kupovat elektromobily.
Habeckovy plány se však setkávají s odporem. Nesouhlasí s nimi například předseda FDP Christian Dürr: „Vzhledem k rostoucím cenám je zátěž dostatečně vysoká. V době inflace stát nesmí uměle zvyšovat ceny,“ cituje ho Handelsblatt.
Nesouhlasí ani spolková země Dolní Sasko, která patří k akcionářům koncernu Volkswagen. „Značné množství peněz z daní se vyhazuje na zbytečné dotace,“ řekl webu mluvčí ministerstva dopravy, které vede Volker Wissing ze strany FDP.
Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva
„Místo trestání lidí za používání spalovacího motoru bychom měli zajistit, aby tato auta mohla být v budoucnu klimaticky neutrální,“ pokračuje Dürr. Naráží tak na vývoj syntetických paliv, na kterých pracuje zejména automobilka Porsche ve spolupráci s partnery.
„Metrikou well-to-wheel ('od zdroje ke kolu', tedy se započítáním přepravy paliva, globálního dopravního řetězce a všeho kolem - pozn. aut.) jsou syntetická paliva na roveň elektromobilům,“ řekl v minulosti Frank Walliser, šéf divize sportovních aut u Porsche.
Že jsou nulové emise CO2 u elektromobilů pouze iluzí, je dobře známo z několika různých pohledů. Například při výrobě takového auta vznikne o 70 procent více emisí CO2 než při výrobě konvenčního vozu; hodnota se srovná až po několika desítkách tisíc ujetých kilometrů v závislosti na energetickém mixu země, kde s autem člověk jezdí.
Při výrobě elektromobilu vzniká o 70 procent více emisí, přiznává Volvo
I kdyby jezdil výhradně na obnovitelnou energii - a Norsko se svým masivním podílem elektřiny vyráběné v hydroelektrárnách tomu je blízko - zabere srovnání emisí CO2 48 tisíc kilometrů.
Jak důležitý je energetický mix dané země, připomíná německý deník Focus. Jeho článek cituje nedávné propočty automobilového magazínu Auto Motor und Sport: „Ve Francii produkuje VW ID.3 pouze 17,9 gramu CO2 na kilometr díky vysokému podílu jaderné energie, šetrné ke klimatu. V Německu jsou emise CO2 čtyřikrát vyšší, a to 70,4 gramu. V Polsku, kde se elektřina vyrábí téměř výhradně v uhelných elektrárnách, produkuje jízda ID.3 dvakrát více CO2 než v Německu: 148,9 gramu na kilometr.“
Výsledkem snah o podporu elektromobilů podle Focusu je jen to, že se hroutí image elektromobilu jako lepšího produktu, než jsou spalovací auta. Lepší produkty totiž podle magazínu nepotřebují státní podporu, aby se prodávaly.