Hlavní obsah

Německo sníží podporu pro nákup elektromobilů, brzy prý nebude potřebná

Německo od příštího roku sníží finanční podporu pro nákup elektromobilů. Vládní koalice se shodla na tom, že vzhledem rostoucí oblibě vozidel poháněných elektřinou nejsou takové dotace nutné, oznámil ministr hospodářství Robert Habeck.

Foto: Hyundai

Hyundai Ioniq 5 naživo.

Článek

Podle zdrojů z vlády, na které se odvolává agentura Reuters, podpora skončí úplně, až se vyčerpá balík v objemu 3,4 miliardy eur (83,64 miliardy korun), který na ni byl vyčleněn v rozpočtu na příští dva roky.

„Elektromobily jsou stále oblíbenější a v dohledné budoucnosti nebudou potřebovat státní podporu,“ řekl Habeck.

Podle plánů vlády sociálních demokratů, Zelených a liberální FDP se od začátku příštího roku podpora pro elektromobily v ceně pod 40 000 eur (984 tisíc korun) sníží ze současných 6000 eur na 4500 eur a v roce 2024 na 3000 eur (73 tisíc korun). Pro auta dražší než 40 000 eur se podpora od roku 2023 sníží z nynějších 5000 eur na 3000 eur.

Dobíjecích stanic elektromobilů je v Česku téměř tisíc. Přibývají další

AutoMoto

Pro nákup elektromobilů, které stojí více než 65 000 eur (1,6 milionu korun), v současnosti žádná podpora neexistuje, od roku 2024 se to bude vztahovat už na auta za 45 000 eur a více. Zcela zrušeny budou subvence na nákup služebních elektromobilů, příspěvky budou moci využívat jenom soukromníci.

Vláda také ukončí podporu nákupu plug-in hybridních vozů, které je třeba nabíjet, aby dokázaly naplno využít funkci baterie.

Prodej elektromobilů se v Německu za loňský rok oproti předloňsku téměř zdvojnásobil na 328 000 vozů, částečně právě díky státní podpoře. Na německých silnicích v současnosti jezdí více než 600 000 aut poháněných elektřinou.

Test modernizovaného BMW iX3: Normální SUV, jen na elektřinu

Testy

Po započtení hybridních vozů je jich přes milion. Podíl čistě elektrických vozidel na registraci nových automobilů činí zhruba 14 procent. Největší podíl na trhu má Volkswagen následovaný Teslou.

Šéfka Sdružení automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müllerová plánované omezení podpory kritizovala. V době rostoucích nákladů jde podle ní o nepochopitelné rozhodnutí. Nelíbí se jí ani to, že na subvence nebudou mít nárok firmy kupující služební elektromobily. „Přechod na elektromobilitu je nutný ve všech typech vozového parku,“ řekla.

Související témata:

Výběr článků

Načítám