Článek
Do roku 2030 chce Německo oproti roku 1990 snížit emise skleníkových plynů o 65 procent, do roku 2040 o 88 procent a do roku 2050 hodlá dosáhnout emisní neutrality. Jedním z pilířů tohoto plánu je elektrifikace dopravy, která je doposud závislá na fosilních palivech.
Pro rozšiřování počtu elektrovozů je potřeba rozšířit potřebnou infrastrukturu včetně posílení sítě dobíjecích stanic. „V otázce výstavby a provozu dobíjecí infrastruktury je nyní na tahu energetický a automobilový průmysl,“ řekl Hebestreit. V této souvislosti připomenul, že vláda již loni na podzim přijala příslušný rozvojový plán, který je nyní třeba uvést do praxe.
Rozvoj elektromobility Německo podporuje především dotacemi na nákup elektroaut. Výši příspěvku ale od letošního ledna výrazně snížilo a s dalším snížením se počítá od ledna 2024. Nejvyšší příspěvek na elektromobil nově činí 4500 eur (108 000 Kč) místo dřívějších 6000 eur (144 000 Kč).
Klíčovou podmínkou je, že vůz musí podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40 000 eur (960 000 Kč). Nárok na podporu mají i majitelé dražších aut, pokud vůz nestojí více než 65 000 eur (1,5 milionu Kč). V takovém případě dostanou 3000 eur (72 000 Kč), což je o 2000 eur (48 000 Kč) méně než do prosince loňského roku. Zcela ukončena pak byla podpora hybridních aut.
V Německu se v loňském roce podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) prodalo 2,65 milionu nových aut, z nichž asi 470 000 bylo elektrovozů. Jejich podíl na všech prodaných nových vozech loni činil 17,7 procenta, což bylo v meziročním srovnání o 32,2 procenta více.