Hlavní obsah

Německé automobilky bojují proti clům na elektromobily z Číny

Německý Svaz automobilového průmyslu (VDA) apeluje na Evropskou komisi (EK), aby ustoupila od záměru uvalit od čtvrtka dodatečná cla až 38,1 procenta na dovoz elektromobilů z Číny. Svaz to uvedl v prohlášení.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Plánovaná cla ztíží úspěšný rozvoj elektromobility a tím i dekarbonizaci a dosažení cílů ve snižování emisí CO2 stanovených klimatickou dohodou z Paříže, k nimž se v rámci zelené dohody zavázal i německý automobilový průmysl. Navíc poškozují evropské spotřebitele i evropské podniky. Nejsou proto v zájmu Evropské unie,“ stojí v prohlášení.

Mezi členy VDA patří automobilky jako BMW, Mercedes-Benz, Opel nebo Volkswagen, ale i zahraniční výrobci působící na německém trhu jako Iveco, Ford nebo Stellantis.

EK by podle VDA měla od oznámených cel upustit a „najít s Čínou řešení pomocí jednání“. Výrobci dále volají po „vážně míněném dialogu“. Instituce na obou stranách by podle něj měly plnit své závazky a „vytvářet spravedlivé konkurenční podmínky pro všechny hospodářské subjekty, které slouží cílům (ekologické) transformace“.

Osm měsíců vyšetřování

Brusel a Peking podle agentury Reuters jednají od minulého týdne. Pokud však nedospějí k dohodě, ve čtvrtek začnou platit dříve oznámená dodatečná cla.

EK osm měsíců vyšetřovala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují unijní trh při dovozu elektromobilů. Následně 12. června oznámila, že od 4. července zavede prozatímní dodatečná cla. Ke standardnímu desetiprocentnímu poplatku se tak ještě přičte přirážka, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC potom 38,1 procenta.

Částka stanoveného cla se bude lišit podle toho, nakolik automobilky s EK spolupracují na vyšetřování dopadu subvencí čínské vlády. Na výši cla bude mít vliv i výše dotací, které čínské firmy dostávají.

Podle odhadů banky HSBC vytvářejí němečtí výrobci automobilů 20 až 23 procent svých globálních zisků právě v Číně. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců. Podle dřívější analýzy Reuters by případná čínská odveta dopadla především na firmy Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari.

Čínské automobilky mají do roku 2030 ovládnout třetinu globálního trhu

AutoMoto

Škoda Auto cla na čínské elektromobily nevítá, negativní dopady převažují

AutoMoto

Výběr článků

Načítám