Článek
Na první pohled je to modernější „brouk“, na druhý si všimnete, že nemá žádná loga Volkswagenu. To proto, že za jeho výrobou stojí německá firma Milivié. Vůz, na jehož ilustrace se díváme, se jmenuje prostě 1 a je restomodem Volkswagenu Typ 1, řečeného „brouk“.
Takzvané restomody, tedy renovace starých aut spojené s úpravami, jako je zástavba modernější techniky či elektroniky, nejsou neobvyklé. V současnosti jich ale spousta nahrazuje spalovací motor elektrickým. Milivié 1 však není ten případ.
Alpine uvádí limitovanou edici inspirovanou závodním autem ze sedmdesátých let
Základem pro přestavbu je varianta 1303 ze 70. let, kterou firma při přestavbě rozebere do posledního šroubku a během více než tisícovky hodin práce přetvoří v to, co vidíme na ilustracích. Kromě vzhledu a motoru je snad nejpodstatnější změnou přestavba zavěšení na lichoběžníkové pro všechna kola.
Inspirací pro některé křivky mají být různá porsche, jako např. 935 pro koncovky výfuku, 956 pro zadní blatníky nebo 356 „Gmünd coupe“ pro horizontální linky na přídi.
Místo původních světlometů tu jsou jen ledkové pásky, skutečné světlomety jsou níže, zadní lampy jsou upraveny podobně a kapota motoru dostala malý spoiler „kachní ocas“. Ten má být pro změnu inspirován Porsche 904.
Pod ní pracuje vzduchem chlazený plochý čtyřválec jako u originálu, ovšem má objem 2,3 litru, elektronicky řízené zapalování a – kupodivu – dva karburátory Weber, nikoliv moderní vstřikování paliva. Poháněna jsou zadní kola skrz čtyřstupňovou automatickou převodovku od firmy ZF.
Citroën Karin: Téměř zapomenutý koncept měl tvar pyramidy
Dynamické parametry nejsou známy, ovšem firma se chlubí, že každý motor bude naladěn tak, aby co nejlépe fungoval v místech, kde žije jeho majitel. To znamená, že budou vzaty v potaz věci jako průměrná teplota, vlhkost vzduchu, nadmořská výška či dokonce jízdní styl majitele.
Přinejmenším stejně razantní změnou jako zevnějšek prošel i interiér auta. Našly tu místo dva 12,3″ displeje, jeden coby přístrojový štít, druhý je displejem infotainmentu. Jeho software si firma vyvinula sama.
Displeje jsou spojené do jednoho panelu a ladí s linkami veskrze moderními, ale se značným nádechem retro stylu. Po stranách mají volný prostor, což odkazuje na design palubní desky „brouka“ verze 1303. Podobným odkazem jsou otevřené odkládací schránky či silueta panelu ovládání klimatizace uprostřed.
Interiér je čtyřmístný a všechny sedačky jsou vyhřívané. Nenajdete tu ale tlačítka navíc oproti originálu – ovládání oken či právě vyhřívání sedaček je k dispozici skrz senzory potažené chytrou textilií.
Firma plánuje vyrobit pouhých 22 těchto vozů podle počtu započatých milionů kusů Typu 1. Toho se v letech 1938–2003 vyrobilo 21,5 milionu kusů. Na rozdíl od něj však Milivié 1 rozhodně není „Volkswagen“ v původním smyslu tohoto slova, tedy „lidové auto“ – jeho cena začíná na 570 tisících eur (14,1 milionu korun).
Už nyní je možné objednávat a firma plánuje, že první vůz zákazníkovi doručí zkraje příštího roku, poslední někdy v roce 2025.