Článek
Design přídě nového BMW řady 4 asi není třeba příliš připomínat. Obří ledvinky zajistily autu ohromnou publicitu.
Ovšem každá mince má i druhou stranu – a o té se rozhovořil automobilový designér Frank Stephenson, který stojí mimo jiné za původním BMW X5, prvním novodobým Mini, Ferrari F430 nebo Maserati MC12.
O přídi hovoří až nakonec od času 6:30, a jak mu vyprávění celou dobu jde, tady se pořádně zadrhne. „Tohle je těžké. Jsem ten poslední, kdo by říkal ‚Zůstaň u designového jazyka, který máš, a nesnaž se ho změnit‘, všechno se musí modernizovat,” říká.
Bez bobřích zubů je z něj sexy kupé aneb BMW řady 4 s normálními ledvinkami
Ovšem gigantické ledvinky podle něj neladí se zbytkem auta ani s tím, co je těsně kolem nich. Nemají stejný designový jazyk jako zbytek auta.
„Vypadá to, jako by ten, kdo je navrhoval, nevěděl, že navrhuje ledvinky pro nové BMW,” říká Stephenson. „Problém s novou řadou 4 je v tom, že navrhli přední masku a auto – a pak je spojili dohromady,” shrnuje později.
Také to podle něj vypadá, jako by zapomněli na registrační značku a pak ji tam prostě přidali na poslední chvíli. A třebaže historická BMW měla také veliké ledvinky, nikdy přes ně neměla značku. Tohle je podle Stephensona poprvé.
Co by podle něj pomohlo, by bylo ledvinky trochu odlehčit, změkčit a nechat mezi nimi více prostoru. Tak by tento element nevypadal jako jeden kus, ale jako dva.
Věnuje se ovšem vozu i z jiných stran. Např. z boku podle něj přišel o řadu prvků, které dosud bývaly pro BMW typické, např. tzv. Hofmeisterovu křivku, tedy zakřivení C-sloupku na dolním konci linky okna proti směru jízdy.
Takovéto zakřivení má i řada 8, jejíž má být „čtyřka” plebejštější verzí, stejně jako v podstatě všechna ostatní současná BMW, každé ovšem v trošku jiné podobě.