Hlavní obsah

Někdejší designér BMW vysvětluje, proč je nová řada 4 tak kontroverzní

Jako celek je BMW řady 4 neobyčejně povedené auto, až na příď. Alespoň podle Franka Stephensona, zasloužilého automobilového designéra, který novinku ve svém videu rozebral.

Foto: BMW

BMW řady 4 kupé

Článek

Design přídě nového BMW řady 4 asi není třeba příliš připomínat. Obří ledvinky zajistily autu ohromnou publicitu.

Ovšem každá mince má i druhou stranu – a o té se rozhovořil automobilový designér Frank Stephenson, který stojí mimo jiné za původním BMW X5, prvním novodobým Mini, Ferrari F430 nebo Maserati MC12.

O přídi hovoří až nakonec od času 6:30, a jak mu vyprávění celou dobu jde, tady se pořádně zadrhne. „Tohle je těžké. Jsem ten poslední, kdo by říkal ‚Zůstaň u designového jazyka, který máš, a nesnaž se ho změnit‘, všechno se musí modernizovat,” říká.

Bez bobřích zubů je z něj sexy kupé aneb BMW řady 4 s normálními ledvinkami

AutoMoto

Ovšem gigantické ledvinky podle něj neladí se zbytkem auta ani s tím, co je těsně kolem nich. Nemají stejný designový jazyk jako zbytek auta.

„Vypadá to, jako by ten, kdo je navrhoval, nevěděl, že navrhuje ledvinky pro nové BMW,” říká Stephenson. „Problém s novou řadou 4 je v tom, že navrhli přední masku a auto – a pak je spojili dohromady,” shrnuje později.

Foto: BMW

Přední maska BMW řady 4 je kontroverzní proto, protože podle Stephensona hovoří jiným jazykem než zbytek auta.

Také to podle něj vypadá, jako by zapomněli na registrační značku a pak ji tam prostě přidali na poslední chvíli. A třebaže historická BMW měla také veliké ledvinky, nikdy přes ně neměla značku. Tohle je podle Stephensona poprvé.

Co by podle něj pomohlo, by bylo ledvinky trochu odlehčit, změkčit a nechat mezi nimi více prostoru. Tak by tento element nevypadal jako jeden kus, ale jako dva.

Foto: BMW

Zadní konec bočních oken je tvarovaný jinak než u všech ostatních BMW.

Věnuje se ovšem vozu i z jiných stran. Např. z boku podle něj přišel o řadu prvků, které dosud bývaly pro BMW typické, např. tzv. Hofmeisterovu křivku, tedy zakřivení C-sloupku na dolním konci linky okna proti směru jízdy.

Takovéto zakřivení má i řada 8, jejíž má být „čtyřka” plebejštější verzí, stejně jako v podstatě všechna ostatní současná BMW, každé ovšem v trošku jiné podobě.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

U dvoudveřového BMW M850i je tzv. Hofmeisterova křivka velmi dobře vidět.

Anketa

Líbí se vám BMW řady 4?
Ano, velmi
42,8 %
Až na příď krásné auto
8,6 %
Ne, ale aspoň poutá pozornost
4,5 %
Ne, mělo by vypadat jinak
44,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 907 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám