Článek
Toyota a Land Cruiser, to je spojení, které v automobilovém průmyslu platí už od roku 1951, tedy rychlými počty přesně 70 let. Jeho výroba však pokračuje dál, automobilka off-roadu věří, a tak se mu rozhodla vytvořit další generaci. Ta s sebou přináší celou řadu zásadních změn a principů.
Základem celého vozidla je nová platforma GA-F, která je o 200 kilogramů lehčí než u předchozí generace, ale je také pevnější a posunuje těžiště vozidla více k zemi. Podle Toyoty si auto díky platformě zachovalo tradiční jízdní vlastnosti, ale zlepšilo se na silnici, kde řidiči ulehčí jízdu. Inženýři se také zaměřili na odpružení kol a jízdní režimy, které si řidič vybere pomocí přepínače v kabině.
Toyota Yaris Cross poprvé naživo: Zaujme zavazadelníkem i novým infotainmentem
Nový Land Cruiser si také zachoval velmi podobné tvary jako u předchozí generace. Autu vévodí velká přední maska chladiče s logem Toyota a četným horizontálním chromováním.
Zúžily se ale LED světlomety, které vozu dodaly modernější vzhled. Stejně tak tomu je i v zadní části. Velká část exteriéru byla podle Toyoty vytvořena tak, aby se auto chovalo co nejlépe mimo silnice. Například světla jsou na karoserii tak vysoko, jak jen to šlo, aby nedocházelo k jejich zablácení nebo se nerozbila.
Co se u auta nezměnilo, jsou jeho rozměry. Toyota byla s proporcemi Land Cruiseru dlouhodobě spokojená, a proto zůstaly míry 4990 mm na délku a 1980 mm na šířku, přičemž rozvor stále činí 2850 mm. Díky tomu mohla i současná generace zůstat sedmimístná.
V kabině se Toyota rozhodla jít cestou jednoduchosti. Vůz má rozlehlé kožené sedačky, v předu je široká středová konzole a všemu vévodí velký displej infotainmentu. Sympaticky působí i přístrojový panel, který v sobě kombinuje tradiční analogové budíky se slušně velkým displejem mezi nimi. Nechybí bezdrátové nabíjení telefonu nebo reproduktory JBL.
Test Toyoty Land Cruiser: Skutečný všeuměl
Neopomenutelnou součásti Land Cruiseru bude i jeho motor. Tady Toyota na první pohled zklamala milovníky velkých motorů, z nabídky totiž mizí motor V8. Jeho plnohodnotnou náhradou by však měl být 3,5litrový agregát V6, který poskytuje autu výkon až 415 koňských sil a točivý moment 650 Nm.
Alternativou je dieselový motor V6 o obsahu 3,3 litru, který má výkon 308 koní a točivý moment 700 Nm. Oba motory mají k dispozici dvojici turbodmychadel. Emise CO2 se díky downsizingu ročně sníží o přibližně 10 %. K tomu pak autu mimo jiné pomůže i desetistupňová automatická převodovka.
O něco dynamičtější jízdu můžeme čekat od Land Cruiseru GR Sport, jehož příchod automobilka potvrzuje na oficiálních fotografiích. Liší se vzhledem, ale bližší informace jsou zatím tajemstvím.
Novinka byla představena zatím jen na trzích jako je Rusko či země Středního východu. Největší Land Cruiser se dosud rovněž prodával v USA, kde jej podle spekulací může zcela nahradit příbuzný Lexus LX. O oficiálním dovozu tohoto modelu do Evropy se ani nespekuluje, obří off-road nebyl v nabídce ani v minulé generaci zvané 200, spokojit se tak musíme s aktuální menší řadou 150.