Hlavní obsah

Nejsportovnější Audi Q: Rekordman ze Zeleného pekla má 600 koní

Německá automobilka Audi konečně představila vrcholné SUV. Dlouho očekávaná RS Q8 je tady a přijíždí s obrovským výkonem, agresivnější karosérií a řadou technických vychytávek.

Foto: Audi

Nové Audi RS Q8 oficiálně.

Článek

Inženýři z Ingolstadtu si museli dát hodně záležet na tom, aby v sobě SUV tak, jak Němci tvrdí, skutečně snoubilo výkon modelů RS, eleganci kupé a flexibilitu. Stejně jako to třeba dělá konkurenční GLE Coupé od Mercedesu-AMG nebo X6 M od BMW.

Ještě jako prototyp zvládlo RS Q8 objet německý okruh Nordschleife přezdívaný Zelené peklo nejrychleji ze všech SUV.

Foto: Audi

Nové Audi RS Q8 oficiálně

Aby toho RS Q8 mohla skutečně dosáhnout, dostala obří benzínový motor V8 o objemu 4,0 litru, dvě turbodmychadla a přímé vstřikování, což dohromady automobilu dodá výkon 600 koňských sil a točivý moment 800 N.m v rozsahu 2200 do 4500 otáček za min.

Auto díky tomu z 0 na 100 km/h vystřelí za 3,8 sekundy a na 200 km/h za 13,7 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale zákazníci prý nemusejí zoufat. Lze si totiž objednat dynamický paket, kde omezovač chybí a vůz pak jede až 305 km/h.

První SUV od Aston Martinu konečně shodilo maskování

AutoMoto

Silné SUV od Audi dostalo v kombinaci s obřím motorem standardní osmistupňovou automatickou převodovku Tiptronic s pádly a trvalý pohon všech kol Quattro. Má také mechanický mezinápravový diferenciál a rozdělení výkonu 40 % na předních a 60 na zadních kolech, což má o to více evokovat sportovní charakter auta.

Pochopitelně ale točivý moment závisí na prokluzu náprav. Automobil si ho sám koriguje a posílá výkon tam, kde je potřeba. RS Q8 se může navíc pochlubit řízením všech kol, sportovním adaptivním odpružením. Na přání lze dostat i systém AEWS pro stabilizaci náklonu v zatáčkách, jenž zajišťují dva malé elektromotory v příčných stabilizátorech.

Oba systémy jsou dostupné v paketu Plus a lze je objednat pouze ve spojení se zakázkovými keramickými brzdovými kotouči. V základní variantě je vůz dodáván s vnitřně chlazenými brzdovými kotouči RS s desetipístkovými třemy.

SUV od Audi bylo na Nürburgringu rychlejší než supersporty

AutoMoto

Nová RS Q8 ale není jen o síle. Podle jejich autorů je také inteligentní. Díky systému COD umí třeba vypnout válce 2, 3, 5 a 8, když auto točí jen nízké a střední otáčky, čímž se redukuje spotřeba.

SUV dále využívá částečně hybridní technologie MHEV s elektronickou sítí a lithium-iontovými bateriemi, které využívají systém rekuperace, vypíná a zapíná motor a při nízkých rychlostech umožňuje snížení spotřeby údajně až o 0,8 litru na 100 kilometrů.

Když pak bude chtít potencionální majitel RS Q8 skutečně využít jeho vlastnosti jinde než na silnici, může k tomu použít nastavitelnou světlou výšku nebo asistent pro sjíždění strmých svahů. RS Q8 má také 8 jízdních nastavení – comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad, RS1 a RS2.

Co se vzhledu týče, je novinka od Audi taková, jakou jsme čekali – agresivní. Autu dominuje obří černá maska chladiče vpředu a masivní boční otvory pro přívod vzduchu.

Foto: Audi

Nové Audi RS Q8 ve speciálním zeleném laku

Lze si všimnout rozšířených blatníků, které pod sebou ukrývají buď dvaadvacetipalcová kola, které ale mohou na zakázku nahradit ještě o palec větší ráfky. Výrazný je i zadní spoiler a pochopitelně difuzor. Klient si pak může volit mezi standardním LED osvětlením nebo příplatkovými Matrix LED.

Pokud nahlédneme do interiéru RS Q8, zákazník tu bude mít, jak bychom očekávali, hodně volnou ruku. Řidič bude moci volit mezi sportovními sedadly z kůže Nappa a Alcantara nebo verzí RS s prošívanou kůží Valcona a perforovaným odvětrávaným povrchem.

Kokpitu pak vévodí dva displeje, jeden místo budíků řidiče, druhý na středové konzoli doplněný o displej MMI s aktuálními informacemi o stavu vozidla.

Audi se chystá RS Q8 začít v České republice prodávat v prvním čtvrtletí roku 2020, ale zatím neoznámila, jakou na sobě bude mít cenovku.

Související témata:

Související články

Test Audi SQ8 TDI: Vrchol potravního řetězce

Je to fenomén dnešní doby – crossovery a SUV. Jsou vyšší jak karoserií, tak i většinou podvozkem, a mívají pohon všech kol. Audi jich nabízí spoustu a tohle je...

Výběr článků

Načítám