Článek
Eliška Junková se narodila přesně před 120 lety, 16. listopadu 1900, v Olomouci jako Alžběta Pospíšilová. Studovala jazyky i hudbu – byla žákyní skladatele Leoše Janáčka – a pracovala v bance, ale našla zalíbení v automobilových závodech. Právě tam potkala Čeňka Junka, za nějž se v roce 1922 provdala.
O rok později poprvé usedla do kokpitu závodního auta jako spolujezdkyně svého muže. V roce 1924 poprvé závodila za volantem, a to na voze Bugatti Type 30. V následujících několika letech se oba účastnili řady závodů a ve spoustě z nich také vítězili.
Největší triumf přišel v květnu roku 1926, kdy řídila Bugatti Type 35 na závodě do vrchu Zbraslav-Jíloviště nedaleko Prahy. Stanovila tam absolutně nejrychlejší čas a jako první žena na světě vyhrála mezinárodní závod v absolutní klasifikaci.
V kokpitu zlínské Bugatti letím Zbraslaví
Dalším zásadním úspěchem Junkové bylo první místo ve Velké ceně Německa na Nürburgringu v roce 1927. Ovšem při stejném podniku v roce 1928 smrtelně havaroval její manžel Čeněk, načež se Eliška rozhodla ukončit svou závodnickou kariéru.
Ve světě aut ale zůstala – spolupracovala s Československým automobilovým klubem pro Moravu a Slezsko a později, když firma Baťa začala vyrábět pneumatiky, pracovala ve vedení prodejního úseku pneumatik.
Eliška Junková zemřela 17. ledna 1994. Prezident Miloš Zeman jí 28. října 2019 udělil medaili Za zásluhy I. stupně, jedno z nejvyšších českých státních vyznamenání, in memoriam.