Článek
U starších aut najdete klasické klíče se zuby. Od devadesátých let se začaly prosazovat klíče s čipem na dálkové ovládání, které přímo v sobě obsahují transpondér, který deaktivuje imobilizér. Imobilizér je zařízení, které ověřuje, zda je do zapalování vložen správný klíč, tj. zda souhlasí kód z řídící jednotky auta a kód ze samotného klíče.
Existují tři typy imobilizérů: s pevným kódem, s plovoucím nebo s kryptokódem. Pokud kódy nesouhlasí, řídící jednotka vypne přívod paliva či jinak znemožní nastartování motoru.
Prakticky všechny současné autoklíče mají v sobě funkce pro dálkové odemknutí či zamknutí automobilu, díky rádiovým vlnám zhruba na vzdálenost 15 metrů. Některé značky (například koncern VW, BMW a další) mají i komfortní stažení (vytažení) oken na dálku, což se hodí v parném létě, kdy se horký vzduch v autě alespoň trochu „pohne“.
Málo obvyklé je pak dálkové zapnutí alarmu či rozsvícení světel (mají jej například Volva) – jde zejména o bezpečnostní funkci, kdy třeba na potemnělém sídlištním parkovišti může pomoci udělat trochu rozruchu při napadení útočníkem. Každý autoklíč má v sobě malou baterii, ta při vybití znemožní odemknout auto na dálku, při zasunutí klíče do zámku ale auto odemknete a následně nastartujete.
Mezi jednotlivými automobilkami (stejné klíče obvykle využívají všechny modely) jsou velké rozdíly: mezi vizuálně nejatraktivnější klíče podle nás patří ty k současným modelům od Porsche, Bentley nebo BMW. Samostatnou kapitolou je klíč k švédskému supersportu Koenigsegg, který je sám o sobě uměleckým dílem.
Stále častější je také bezklíčové startování či vypínání automobilu, jednoduše prostřednictvím tlačítka. Renault již mnoho let používá coby klíč kartu velikosti zhruba „kreditky“. Ta má v sobě pro případ vybití baterie zasunutý klasický klíček. Zajímavé je, že aktuální Hyundai i10 má dva různé klíče, u benzínové verze byl jiný než u naftové.
Jsou ale modely, které nemají ani sklopný klíč, což je u současných aut asi nejčastější varianta. U Dacie obyčejný klíč se zoubkováním nepřekvapí, u Subaru ano a ještě více je to nepochopitelné u Ferrari. Na druhou stranu: u něj máte klíč k jedněm z nejlepších sportovních aut světa, takže tvar klíče možná není tak důležitý. Nebo ano?