Článek
Celý den byl nový dawn, který v září ve Frankfurtu prožil svou světovou výstavní premiéru (nejbohatší klienti značky jej viděli už v květnu na speciální předváděcí akci v Beverly Hills) v obležení návštěvníků, pozdě odpoledne už ale bylo možné si jej v klidu vyfotit a sednout si do něj.
První dojmy? Neskutečný luxus a fantastické dílenské zpracování i výběr materiálů. To, že Rolls-Royce vlastní BMW, a tudíž je část techniky a vybavení totožná, poznáte jen minimálně – například na maličkých tlačítkách pro elektrické zavírání kufru, v praxi to ale vůbec ničemu nevadí. Zavazadlový prostor je mimochodem zcela obložen kobercem a jak je pro rollsy typické, útulně se budete cítit také na předních i zadních sedadlech.
Ta zadní sice nenabízí tolik místa pro nohy jako větší modely od proslulého britského výrobce (wraith/dawn s délkou 5,2 metru je nejmenší rolls v nabídce), trpět vzadu ale rozhodně nebudete. Navíc sedadla jsou obrovská a velice příjemná.
Uvnitř najdete kromě pravého dřeva také krásně vyvedené palubní hodiny, jejichž cenu odhadujeme na pěkných pár desítek tisíc korun (jméno výrobce na hodinách ani při detailním pohledu nenajdete). Ovšem v porovnání s příplatkovými hodinami Breitling Mulliner Tourbillon za pět miliónů korun, které můžete mít v dalším superluxusním autě, jež se poprvé ukázalo ve Frankfurtu, v Bentley Bentayga, jsou tyto slabým odvarem...
Klasikou je pak u Rolls-Royce ukazatel dostupného výkonu (tzv. Power Reserve, udává se v procentech), který jak zjistíte v odstavci o použitém motoru, je vždy a za všech okolností dostatečný.
V12 nabízí 571 koní, jiný motor nečekejte
Dawn má klasickou plátěnou střechu, která se pochopitelně ovládá elektromechanicky, uživatel tak pouze stiskne tlačítko a počká (přesně 22 sekund), než se střecha stáhne či natáhne. Operovat se střechou lze do rychlosti 50 km/h.
O pohon se stará benzínový dvanáctiválec, který v současných sériových autech pomalu vymírá a je nahrazován přeplňovanými osmiválci. Ale tady je poctivý V12 s výkonem 571 koňských sil (420 kW). Pod pravou nohou máte od pouhých 1500 otáček 780 Nm točivého momentu. Spotřeba vysokooktanového benzínu dosahuje v kombinovaném režimu hodnoty 14,2 l.