Hlavní obsah

Nejezdíte v našich autech, zlobí se Trump na Evropany. Přicházíme ale o něco zajímavého?

6:29
6:29

Poslechněte si tento článek

Aktualizováno

Prezident USA Donald Trump vysvětluje zavedení vysokých cel na dovoz z EU mimo jiné tím, že Evropané nekupují žádné americké automobily. Jaké vozy, ve srovnání s evropskými bestsellery, ale mohou americké automobilky evropským zákazníkům vůbec nabídnout? Respektive o co by mohli mít evropští zákazníci vlastně zájem?

Foto: Ford

Velké pick-upy jako Ford F-150 patří k nejpopulárnějším vozům domácí produkce v USA, na evropské poměry jsou však často až příliš velké a žíznivé.

Článek

„Kupujeme jejich auta, Mercedes, Volkswagen, BMW, odebíráme miliony jejich aut. Oni neberou naše auta ani naše zemědělské výrobky, neberou nic,“ vysvětloval nedávno americký prezident Donald Trump důvody pro uvalení cel na evropské země. Nabízí se tedy otázka, jak to vlastně s těmi auty je.

Pokud se totiž podíváme například na prodeje automobilů v Evropě za rok 2023, zjistíme, že na prvním místě byla Tesla Model Y, která v daném roce ovládla dokonce kompletní celosvětové prodeje automobilů. Tesla se přitom může pochlubit jedním z největších procent čistě domácí produkce mezi vozy vyráběnými v USA.

V roce 2024 už si sice elektrický crossover na evropském trhu citelně pohoršil a skončil na osmé příčce, s ohledem na všeobecný propad prodejů elektromobilů v loňském roce a na jejich stále vysoké ceny se však stále jednalo o velmi solidní výsledek. Mezi elektromobily navíc Tesla stále bezkonkurenčně dominuje.

Pohled na první pětici nejprodávanějších vozů v Evropě za uplynulý rok, kterou tvořily modely Dacia Sandero, Renault Clio, Volkswagen Golf, Volkswagen T-Roc a Dacia Duster, nicméně jasně ukazuje na rozkol mezi evropskými požadavky a trendy amerického trhu.

Zatímco evropští zákazníci preferují kompaktní vozy, ať už hatchbacky či nastupující crossovery, s nimiž se snadno manévruje, jsou praktické a nemají vysokou spotřebu, na americkém trhu dominují z vozů domácí produkce především velké pick-upy, jako je Ford F-150, Chevrolet Silverado nebo GMC Sierra, což jsou s výjimkou Tesly Model Y nejprodávanější auta domácích značek v USA za uplynulý rok, jak uvádí Motor Trend. V první desítce se přitom mísí s řadou vozů japonských značek.

Podobné stroje to přitom na evropských silnicích nemají nejsnazší. Pokud odhlédneme od skutečnosti, že narážejí na evropské emisní limity či bezpečnostní předpisy, jsou na evropské silnice často příliš velké (což komplikuje jízdu zapadlými okreskami i městskými centry), mají vysokou spotřebu, ne vždy se umí trefit do evropského vkusu a v minulosti mnohdy zaostávaly i kvalitou zpracování.

Foto: Chrysler

Chrysler Pacifica je velkým, komfortním a dostatečně výkonným MPV, které by mohlo zaujmout i evropské zákazníky. Jde však o jeden z posledních modelů značky, nad jejíž budoucností také visí otazník.

Existují i vozy, které by české zákazníky mohly zaujmout, avšak americké značky je u nás oficiálně nenabízejí, respektive mají jen vzácně oficiální zastoupení na evropském trhu. Můžeme zmínit například jedno z posledních amerických MPV Chrysler Pacifica a odvozený levnější derivát Chrysler Voyager. Obě auta totiž překypují prostorem, praktičností a nabízejí i zajímavé motorizace.

Lákavá však mohou být i některá americká sedmimístná SUV, která díky celkově větším rozměrům mohou nahradit mizející vozy segmentu MPV lépe než evropské modely. Jmenovat můžeme vozy jako Chevrolet Traverse, americkou verzi modelu Ford Edge nebo originální Ford Explorer, jehož jméno na evropském trhu převzal menší elektromobil, vznikající ve spolupráci s automobilkou Volkswagen.

Anketa

Chtěli byste si koupit americké auto místo evropského nebo asijského?
Ano
7,5 %
Ne
90,4 %
Už ho mám
2,1 %
Celkem hlasovalo 52648 čtenářů.

Pro USA pak byly dlouhé roky ikonické sedany s vysokým výkonem, jejich nabídka se však také povážlivě smrskla. Například ikonická značka Cadillac se dnes zaměřuje spíše na vozy segmentu SUV, jako je opulentní Cadillac Escalade, stále má však v nabídce i sedany CT-4 a CT5, jejichž ostré verze Blackwing by mohly v Evropě zaujmout nejen prostorem, ale i pojetím luxusu a výkonem. Na vybraných evropských trzích už je ale dostupné alespoň elektrické SUV Cadillac Lyriq.

Také značka Chevrolet se dnes zaměřuje spíše na crossovery, SUV a pick-upy. Dříve populární sportovní model Camaro byl již dávno stažen z trhu a o nástupci kolují nepříliš optimistické spekulace. Milovníci výkonu si ale mohou v německém dealerství dojít pro sportovní Corvette C08, a to i v hybridní verzi E-ray a okruhové konfiguraci Z06.

Foto: Cadillac

Velké, pohodlné a někdy i extrémně výkonné sedany, jako například Cadillac CT5-V Blackwing, rovněž patřily mezi hvězdy amerických silnic. V posledních letech však americké automobilky výrobu sedanů značně omezily, z čehož v USA profitují například značky Toyota a Hyundai.

Značka Dodge má pak v nabídce pouze tři modely, přičemž robustní a výkonné SUV Durango už spíše dožívá, kompaktní crossover Hornet stojí na základech sdílených s Alfou Romeo a nová generace modelu Charger už má oficiálně naplánovaný vstup na evropské trhy v tomto roce. A to jak s baterkami, tak se spalovacím motorem, kterým už ale k lítosti mnohých není vidlicový osmiválec.

Dříve populární americkou značkou, která se dožila dnešních dnů, je také Buick. I zde se však nabídka smrskla především na SUV a crossovery. Značka se navíc ve velkém zaměřuje na čínský trh. Také značka Lincoln pak sází především na SUV, často s elektrickým pohonem, a rovněž se orientuje na čínský trh.

Evropa tedy možná přichází o několik zajímavých vozů vyráběných v zámoří, celkově je však patrné, že domácí produkce amerických automobilek nemá evropské zákazníky příliš čím zaujmout. Kulturní rozdíly a praktické požadavky na obou stranách Atlantiku jsou totiž značné.

I američtí zákazníci navíc stále více preferují vozy asijských značek na úkor domácích, což dokazuje i fakt, že za rok 2024 se nejprodávanějším vozem v USA stalo SUV Toyota RAV4, které po dlouhých desetiletích sesadilo z trůnu Ford F-150. 

Část produkce amerických automobilek navíc probíhá mimo území USA, zatímco například BMW, Toyota nebo Hyundai provozují vlastní továrny na území Spojených států, které zásobují domácí i mezinárodní trh.

Výběr článků

Načítám