Článek
Na silnicích se bohužel často dějí i takové nehody, které v uzavřeném prostoru klasického zkušebního areálu pro nárazové zkoušky provést nelze. Podle Volva jde například o kolize jednoho vozu jedoucího ve velmi vysoké rychlosti, dopravní nehody, kdy automobil narazí ve vysoké rychlosti do nákladního vozu, nebo situaci, kdy dojde k velmi silnému bočnímu nárazu.
Proto Švédové využili jeřáb, který deset nových vozů pouštěl z třicetimetrové výšky.
„Normálně provádíme simulace autohavárií pouze v laboratorních podmínkách, nyní jsme poprvé shodili naše auta z jeřábu,“ komentuje pokus Håkan Gustafson, vedoucí vyšetřovatel týmu automobilky pro výzkum dopravních nehod. „Věděli jsme, že na základě tohoto testu vzniknou extrémní deformace, a šli jsme do toho, abychom týmu záchranářů poskytli při práci skutečnou výzvu.“
Německý úpravce vyzrál na omezovač rychlosti Volva
Cílem totiž bylo nejen zjistit poškození vozu, ale především pomoci školení záchranářů. Jde o takzvanou „zlatou hodinu”, během které je nutné z takto extrémně poškozeného vozu posádku vyprostit a dostat do nemocnice.
Na své si u takto zničených vozů přijdou především hydraulické vyprošťovací nástroje, známé pod názvem „čelisti života“.
Nárazový test obytného auta ukazuje, že hmotnost nemusí být výhodou
„Se švédskými záchrannými složkami úzce spolupracujeme již mnoho let,“ uvádí Gustafson. Veškeré údaje naměřené při této zkoušce budou zdarma k dispozici všem záchranným složkám.
Dalším rozměrem spolupráce s automobilkou je i fakt, že záchranáři často k výcviku dostávají vozy z vrakovišť, jejichž karoserie mají odlišné vlastnosti než nová auta.